Icon
Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla Uutiset ja tiedotteet

Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla

03.09.2013

IAB Europen AdEx Benchmark 2012 -raportin mukaan 26 Euroopan maan yhteenlasketut verkkomainonnan investoinnit kasvoivat 11,5 % vuodesta 2011 tavoittaen 24,3 miljardia euroa. Verkkomainonnan osuus mediamainonnasta on jo 25,6 %. Euroopan maiden verkkomainonnan top 10 -listalta löytyy kolme Pohjoismaata.

AdEx-tutkimusta on tehty vuodesta 2006 lähtien – tänä aikana verkkomainonnan osuus koko mediamainonnasta on noussut 10,3 prosentista 25,6 prosenttiin. Euroopassa TV-mainontaan panostettiin 28,1 mrd. €, sanomalehtimainontaan 19,3 mrd. €, aikakauslehtimainontaan 8,7 mrd. €, ulkomainontaan 6,3 mrd. €, radiomainontaan 4,6 mrd. € ja elokuvamainontaan 0,6 mrd. €.

Tutkimus osoitti huomattavaa vaihtelua eri maiden kasvuprosenttien välillä. Suurinta kasvua nähtiin keski- ja itä-Euroopan maissa: Venäjän, Slovakian ja Turkin verkkomainonnan kasvu ylitti 30 %. Myös Pohjoismaissa verkkomainonnan panostukset nousivat merkittävästi: Ruotsi 20 % ja Tanska 12,6 % (Suomi: 8,1 %).


Verkkomainontaan panostettiin asukaslukuun nähden eniten Pohjoismaiden lisäksi Iso-Britanniassa (93,4 €) ja Hollannissa (66,8 €). Monien ns. kehittyneiden verkkomainonnan maiden kasvuprosentit jäivät kuitenkin vuonna 2012 alle kymmen prosentin.

Koko Euroopan tasolla hakumainontaan panostettiin verkkomainonnan kategorioista eniten 11,9 mrd €, jossa oli kasvua näyttävät 15,5 %. Display-mainonnan kasvua vauhditti mobiili- ja videomainonta (7,9 mrd. €, + 8,9 %). Luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot pärjäsivät hyvin Euroopan talouden epävakaudesta huolimatta (4,5 mrd. €, + 6,3 %).

IAB Finlandin jäsenille koko AdEx Benchmark 2012 -raportti on ladattavissa IAB Europen sivuilla.
Ei-jäsenet voivat tilata raportin: adex@iabeurope.eu 

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!