
Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla
IAB Europen AdEx Benchmark 2012 -raportin mukaan 26 Euroopan maan yhteenlasketut verkkomainonnan investoinnit kasvoivat 11,5 % vuodesta 2011 tavoittaen 24,3 miljardia euroa. Verkkomainonnan osuus mediamainonnasta on jo 25,6 %. Euroopan maiden verkkomainonnan top 10 -listalta löytyy kolme Pohjoismaata.
AdEx-tutkimusta on tehty vuodesta 2006 lähtien – tänä aikana verkkomainonnan osuus koko mediamainonnasta on noussut 10,3 prosentista 25,6 prosenttiin. Euroopassa TV-mainontaan panostettiin 28,1 mrd. €, sanomalehtimainontaan 19,3 mrd. €, aikakauslehtimainontaan 8,7 mrd. €, ulkomainontaan 6,3 mrd. €, radiomainontaan 4,6 mrd. € ja elokuvamainontaan 0,6 mrd. €.
Tutkimus osoitti huomattavaa vaihtelua eri maiden kasvuprosenttien välillä. Suurinta kasvua nähtiin keski- ja itä-Euroopan maissa: Venäjän, Slovakian ja Turkin verkkomainonnan kasvu ylitti 30 %. Myös Pohjoismaissa verkkomainonnan panostukset nousivat merkittävästi: Ruotsi 20 % ja Tanska 12,6 % (Suomi: 8,1 %).
Verkkomainontaan panostettiin asukaslukuun nähden eniten Pohjoismaiden lisäksi Iso-Britanniassa (93,4 €) ja Hollannissa (66,8 €). Monien ns. kehittyneiden verkkomainonnan maiden kasvuprosentit jäivät kuitenkin vuonna 2012 alle kymmen prosentin.
Koko Euroopan tasolla hakumainontaan panostettiin verkkomainonnan kategorioista eniten 11,9 mrd €, jossa oli kasvua näyttävät 15,5 %. Display-mainonnan kasvua vauhditti mobiili- ja videomainonta (7,9 mrd. €, + 8,9 %). Luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot pärjäsivät hyvin Euroopan talouden epävakaudesta huolimatta (4,5 mrd. €, + 6,3 %).
IAB Finlandin jäsenille koko AdEx Benchmark 2012 -raportti on ladattavissa IAB Europen sivuilla.
Ei-jäsenet voivat tilata raportin: adex@iabeurope.eu
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää