Icon
Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla Uutiset ja tiedotteet

Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla

03.09.2013

IAB Europen AdEx Benchmark 2012 -raportin mukaan 26 Euroopan maan yhteenlasketut verkkomainonnan investoinnit kasvoivat 11,5 % vuodesta 2011 tavoittaen 24,3 miljardia euroa. Verkkomainonnan osuus mediamainonnasta on jo 25,6 %. Euroopan maiden verkkomainonnan top 10 -listalta löytyy kolme Pohjoismaata.

AdEx-tutkimusta on tehty vuodesta 2006 lähtien – tänä aikana verkkomainonnan osuus koko mediamainonnasta on noussut 10,3 prosentista 25,6 prosenttiin. Euroopassa TV-mainontaan panostettiin 28,1 mrd. €, sanomalehtimainontaan 19,3 mrd. €, aikakauslehtimainontaan 8,7 mrd. €, ulkomainontaan 6,3 mrd. €, radiomainontaan 4,6 mrd. € ja elokuvamainontaan 0,6 mrd. €.

Tutkimus osoitti huomattavaa vaihtelua eri maiden kasvuprosenttien välillä. Suurinta kasvua nähtiin keski- ja itä-Euroopan maissa: Venäjän, Slovakian ja Turkin verkkomainonnan kasvu ylitti 30 %. Myös Pohjoismaissa verkkomainonnan panostukset nousivat merkittävästi: Ruotsi 20 % ja Tanska 12,6 % (Suomi: 8,1 %).


Verkkomainontaan panostettiin asukaslukuun nähden eniten Pohjoismaiden lisäksi Iso-Britanniassa (93,4 €) ja Hollannissa (66,8 €). Monien ns. kehittyneiden verkkomainonnan maiden kasvuprosentit jäivät kuitenkin vuonna 2012 alle kymmen prosentin.

Koko Euroopan tasolla hakumainontaan panostettiin verkkomainonnan kategorioista eniten 11,9 mrd €, jossa oli kasvua näyttävät 15,5 %. Display-mainonnan kasvua vauhditti mobiili- ja videomainonta (7,9 mrd. €, + 8,9 %). Luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot pärjäsivät hyvin Euroopan talouden epävakaudesta huolimatta (4,5 mrd. €, + 6,3 %).

IAB Finlandin jäsenille koko AdEx Benchmark 2012 -raportti on ladattavissa IAB Europen sivuilla.
Ei-jäsenet voivat tilata raportin: adex@iabeurope.eu 

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

11.05.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!