Icon
Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit julkaistu! Uutiset ja tiedotteet

Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit julkaistu!

20.06.2012

Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit julkaistu!

IAB Finland on ensimmäisenä eurooppalaisena verkkomainonnan kattojärjestönä laatinut perusmainosmuotoja koskevat mobiiliapplikaatiomainonnan standardit. Standardien tarkoitus on toimia pohjana nykyisille markkinoille ja vaatimuksille sekä ennen kaikkea madaltaa mainostajien kynnystä toteuttaa mobiiliimainoskampanjoita.

Mobiiliparaati
Standardikoko on 300x300 pixeliä. Kilotavuraja 20 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Mobiilipanoraama
Standardikoko on 300x150 pixeliä. Kilotavuraja 15 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Kalapuikko
Standardikoko on 300x75 pixeliä. Kilotavuraja 10 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Kokoruutu
Kokosivun mainoskoko on riippuvainen päätelaitteesta. Kilotavuraja 60 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.

Mainosformaatit skaalautuvat medioissa automaattisesti laitteiden pienemmille resoluutioille. Mobiili-applikaatiomainonnalla ei ole tarkkaa kilotavurajoitusta.

Video
Mobiilivideomainoksessa on tultava ilmi, esimerkiksi play-napin avulla, että se ohjaa videosisältöön. Videomainos on mainosjärjestelmä- ja mediakohtainen.

Yleisimmät tiedostomuodot: AVI, MPEG, FLV, ASF, WMV, WMA, MOV, MP4, 3GP, OGG, MKV, WAV, MXF
Yleisimmät koodekit: H.264, H.263, MPEG-4, MPEG 1/2, VP5/6, DIVX, XviD, Theora, MJPEG, WMV, VC-1, DV, Sorenson.

IAB Finlandin suosittelemien mobiilimainonnan standardien laatimiseen ovat osallistuneet seuraavat yritykset: Activeark, Alma Media, CEM4Mobile, Elisa, Klikki, KSF Media, Kärkimedia, Mediareaktori, MTV3, Otavamedia, Richie, Sanoma, SOK, TNS Gallup, TradeDoubler, Virta Mediacommunity ja Widespace. IAB Finland tarjoaa myös aloitteleville mobiili- ja verkkomainonnan toimijoille edullisen mahdollisuuden osallistua IAB:n työryhmätoimintaan, jota kautta he pääsevät vaikuttamaan IAB:n suosituksiin ja alaa koskeviin päätöksiin.

IAB Finlandin standardit ja suositukset
Lataa Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit PDF-muodossa

Lisätietoja:
Aki Ovaska, IAB Finlandin Mobiilityöryhmän vetäjä, 050 590 6314, etunimi.sukunimi(at)activeark.com
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

11.05.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!