Icon
Mobiilimainonnan panostukset tuplaantuivat maailmanlaajuisesti Uutiset ja tiedotteet

Mobiilimainonnan panostukset tuplaantuivat maailmanlaajuisesti

18.08.2014

Mobiilimainonnan panostukset liki tuplaantuivat maailmanlaajuisesti vuonna 2013. Eniten kasvoivat mobiilin display- ja hakumainonnan panostukset.

Huima kasvu käy ilmi IAB Europen, IAB US:n Mobile Marketing Center for Excellencen ja IHS Technology -tutkimuslaitoksen raportista, jonka tulokset julkaistiin viime viikolla.

Mobiilimainontaan panostettiin maailmanlaajuisesti 14,6 miljardia euroa, mikä on 92 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Eniten panostukset kasvoivat Latinalaisessa Amerikassa (+215 %) ja Pohjois-Amerikassa (+122 %). Euroopan mobiilimainontapanostukset kasvoivat nekin 90 prosenttia. Latinalaisen Amerikan osuus koko mobiilimainonnan panostuskakusta on tosin edelleenkin alle prosentin.

Mobiilimainonnan panostusten jakautuminen alueittain vuonna 2013.


Mobiilimainonnan lajeista vahvimmin kasvussa olivat display- ja hakumainonta. SMS- ja MMS-mainontaan panostettu rahamäärä kasvoi huomattavasti vähemmän, mikä kertoo viestitse tapahtuvan mainonnan siirtymisestä teksti- ja multimediaviesteistä uusille viestintäalustoille.

Mobiilimainonnan panostusten jakautuminen tyypeittäin vuosina 2012 ja 2013 (M€).


IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehanin mukaan mobiilimainonta tarjoaa kaikenkokoisille yrityksille mahdollisuuden sitouttaa asiakkaita. Feehan kuitenkin peräänkuuluttaa julkaisijoilta selkeämpiä mobiilimainonnan strategioita ja vahvempaa mobiiliosaamista.

”Kasvua ovat vauhdittaneet ensisijaisesti applikaatioiden sisäinen mainonta ja natiivimainonta. Joillakin markkinoilla on edelleen kehitettävää kvalifioidun yleisön ja todennetun kampanjatehon tuottamisessa.”

Lue IAB Europen tiedote täältä.
Lue Suomen digitaalisten mainospanostusten jakautumisesta lisää täältä.

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!