Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski
-2,4 % edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantar Median kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä
vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri media-alan liitot.
Vuonna 2023 kotimainen mediamarkkina laski maaliskuuta lukuunottamatta kumulatiivisesti tarkasteltaessa läpi koko
vuoden.
Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa mediaryhmäjaottelulla, jossa verkkomainonta katsotaan omaksi
mediaryhmäkseen, suurin osuus oli verkkomedialla (52,7 %). Verrattuna vuoteen 2022 mainonnan panostukset
kasvoivat elokuvamainonnassa sekä ulkomainonnassa. Mediaryhmien suhteelliset osuudet pysyivät samalla tasolla.
Messumainonta teki paluun tilastoihin koronavuosien jälkeen, mainonnan määrän pysytellessä samalla tasolla vuoden
2022 kanssa.
Tarkasteltaessa mediaryhmäjakoa, jossa verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, total printtimedialla on
edelleen suurin osuus mediamarkkinasta (26,3 %). Hakumainonnan ja sosiaalinen median kasvutahdit ovat
tasaantuneet vuonna 2023. Radiolla oli voimakkaimmin kasvava digitaalinen media (+44,9 %).
| 2023 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2022 | |
Mediamainonta yhteensä |
1335,9 | -2,4 | |
| Mainonta painetussa mediassa | 225,1 | 16,9 |
-12,2 |
| Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 184,8 | 13,8 | -11,8% |
| Sanomalehdet, painettu | 154,1 | 11,5 | -12,9 |
| Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 30,7 | 2,3 | -6,0 |
| Painetut aikakauslehdet | 40,3 | 3,0 | -14,0 |
| Yleisölehdet, painettu | 12,2 | 0,9 | -19,1 |
| Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 22,4 | 1,7 | -10,3 |
| Asiakaslehdet, painettu | 5,7 | 0,4 | -16,3 |
| Mainonta sähköisessä mediassa | 988,1 | 74,0 | -0,8 |
| Televisio | 212,1 | 15,9 | -4,1 |
| Radiomainonta | 66,4 | 5,0 | -2,2 |
| Verkkomainonta | 703,6 | 52,7 | +0,2 |
| Display | 144,1 | 10,8 | -3,9 |
| Outstream video | 4,4 | 0,3 | -5,0 |
| Instream video | 34,1 | 2,6 | +6,2 |
| Luokiteltu ilmoittelu | 50,0 | 3,7 | -6,5 |
| Muu mainosmuoto | 5,4 | 0,4 | +44,9 |
| Some | 230,3 | 17,2 | +1,5 |
| Hakusanamainonta | 235,3 | 17,6 | +1,9 |
| Elokuvamainonta | 5,9 | 0,4 | +25,5 |
| Ulko- ja liikennemainonta | 84,6 | 6,3 | +8,7 |
| Messumainonta | 38,1 | 2,9 | 0,0 |

Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
19.12.2025
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää18.12.2025
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle
IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
lue lisää17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää
