Kohti digitaalisten palveluiden yhteisvaluuttaa
TNS Metrix tiedotti eilen sopineensa internetin yleisömittauksen toteuttamisesta Sanoma Media Finlandin, Alma Median ja MTV:n kanssa. Sopimus käsittää verkkomedioiden kävijämäärämittauksen, raportoinnin sekä julkisen tilastoinnin TNS Metrix -mittausjärjestelmällä ja TNS Metrix Paneelilla.
Uutta mittausjärjestelmässä on 15–74-vuotiaista koostuva paneeli, jonka avulla voidaan estimoida medioiden kävijämäärät sekä antaa tietoa käyttäjien demografioista. Aluksi paneeli tuottaa tietoa selainliikenteestä, mutta jatkossa siihen liitetään myös applikaatioiden käyttö. Alkuun sovelluskäyttö on mukana mittauksessa estimaattina.
TNS:ltä kerrotaan, että uudella mittaustavalla tuotetut kävijämääräestimaatit on tavoitteena ottaa käyttöön TNS Gallupin viikkolistalla joulukuussa.
Uudistuvan mittauksen menetelmiä ja edellytyksiä on käsitelty jo pitkään IAB Finlandin koordinoimassa mittaustyöryhmässä. Työryhmän muodostavat mediat, mainostajat ja mediatoimistot ovat yhdessä printtimedian mittausta edustavan MediaAuditFinlandin sekä tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteita ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.
IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala iloitsee siitä, että myös Suomessa otetaan askel kohti yhteismitallista yleisömittausta. Suurilla mainosmarkkinoilla tähän suuntaan on pyritty vahvasti jo pitkään.
”On tärkeää, että myös Suomessa siirrytään kohti laajaa ja kattavaa yleisömittauksen valuuttaa. Toivomme, että saman mittariston alle saadaan mahdollisimman kattava otos kotimaisia medioita”, Takala sanoo.
Lue TNS:n tiedote kokonaisuudessaan linkin takaa.
Jos haluat lisätietoja IAB Finlandin mittaustyöryhmästä, voit ottaa yhteyttä IAB Finlandin toiminnanjohtajaan Birgitta Takalaan: 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi.
05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää
