Icon
IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin Uutiset ja tiedotteet

IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin

11.05.2016

Järjestyksessään kymmenennessä Interact-konferenssissa IAB Europe ilmoitti tänään digimainonnan panostusten kasvaneen vuonna 2015 jäsenmaidensa alueella 13,1 prosenttia, yhteensä 36,2 miljardiin euroon. 

Kaikissa IAB Europen jäsenmaissa digitaalinen mainonta on jatkanut kasvuaan. Yhtenäistä maille on myös mobiilin ja videon voimakas kasvu. Mobiili on viime vuoden aikana kasvanut jopa 60,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2014 ja muodostaa display-mainonnan osuudesta jo yli neljänneksen (25,4 %). Digitaalinen videomainonta on jäsenmaiden tasolla kasvanut, muodostaen viime vuonna 16,7 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

IAB Europen AdEx-tutkimus jakaa digimainonnan kolmeen osaan: display- ja hakumainontaan sekä luokiteltuihin ja hakemistoihin. Näistä ensimmäinen, display-mainonta, kasvoi eniten (+17,4 %). Hakumainonta kasvoi vuoden 2014 pienoisen notkahduksen jälkeen viime vuoden aikana 12,6 prosenttia ja on yhä tuotoiltaan merkittävin digimainonnan muoto.

Kolme eniten digimedian panostusten osalta kasvanutta IAB Europen jäsenmaata ovat:
1. Irlanti 29.0% kasvulla
2. Bulgaria 22.3% kasvulla
3. Puola 21.8% kasvulla

Suomen kasvuluku oli vuonna 2015 IAB Europen tavalla mitattuna 8 prosenttia. IAB Europe harmonisoi lukuja jäsenmaiden tilastojen yhtenäistämiseksi.

Kymmenen suurinta digimainontaan vuonna 2015 panostanutta maata ovat:
1. Iso-Britannia (11.8*)
2. Saksa (5.8)
3. Ranska 4.2)
4. Italia (2.1)
5. Alankomaat (1.6)
6. Venäjä (1.5)
7. Ruotsi (1.3)
8. Espanja (1.2)
9. Tanska (0.8)
10. Sveitsi (0.8)

*Luvut ovat miljardia euroa.

Suomen panostukset vuoden 2015 aikana olivat 286,1 miljoonaa euroa.

Lue IAB Europen lehdistötiedote tästä.

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!