Icon
IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin Uutiset ja tiedotteet

IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin

11.05.2016

Järjestyksessään kymmenennessä Interact-konferenssissa IAB Europe ilmoitti tänään digimainonnan panostusten kasvaneen vuonna 2015 jäsenmaidensa alueella 13,1 prosenttia, yhteensä 36,2 miljardiin euroon. 

Kaikissa IAB Europen jäsenmaissa digitaalinen mainonta on jatkanut kasvuaan. Yhtenäistä maille on myös mobiilin ja videon voimakas kasvu. Mobiili on viime vuoden aikana kasvanut jopa 60,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2014 ja muodostaa display-mainonnan osuudesta jo yli neljänneksen (25,4 %). Digitaalinen videomainonta on jäsenmaiden tasolla kasvanut, muodostaen viime vuonna 16,7 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

IAB Europen AdEx-tutkimus jakaa digimainonnan kolmeen osaan: display- ja hakumainontaan sekä luokiteltuihin ja hakemistoihin. Näistä ensimmäinen, display-mainonta, kasvoi eniten (+17,4 %). Hakumainonta kasvoi vuoden 2014 pienoisen notkahduksen jälkeen viime vuoden aikana 12,6 prosenttia ja on yhä tuotoiltaan merkittävin digimainonnan muoto.

Kolme eniten digimedian panostusten osalta kasvanutta IAB Europen jäsenmaata ovat:
1. Irlanti 29.0% kasvulla
2. Bulgaria 22.3% kasvulla
3. Puola 21.8% kasvulla

Suomen kasvuluku oli vuonna 2015 IAB Europen tavalla mitattuna 8 prosenttia. IAB Europe harmonisoi lukuja jäsenmaiden tilastojen yhtenäistämiseksi.

Kymmenen suurinta digimainontaan vuonna 2015 panostanutta maata ovat:
1. Iso-Britannia (11.8*)
2. Saksa (5.8)
3. Ranska 4.2)
4. Italia (2.1)
5. Alankomaat (1.6)
6. Venäjä (1.5)
7. Ruotsi (1.3)
8. Espanja (1.2)
9. Tanska (0.8)
10. Sveitsi (0.8)

*Luvut ovat miljardia euroa.

Suomen panostukset vuoden 2015 aikana olivat 286,1 miljoonaa euroa.

Lue IAB Europen lehdistötiedote tästä.

markkinaluvutiabfinlandverkkomainontamediamainontaIAB FinlandIAB Europedigimarkkinointikantardigimainonnan määräteknologiaAdExdigimainontaohjelmallinen ostaminenmainonnan määräInteract

17.12.2025

Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!