Icon
Henkilökuva: Inna-Pirjetta Lahti, Vuoden muutoksentekijä 2019 Uutiset ja tiedotteet

Henkilökuva: Inna-Pirjetta Lahti, Vuoden muutoksentekijä 2019

03.02.2020

Inna-Pirjetta Lahti on vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin edelläkävijä, kasvuyritys PING Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja sekä IAB Finlandin Hot or Not 2020 –seminaarissa valittu Vuoden muutoksentekijä 2019. Hän on työskennellyt pitkään tapahtumien parissa, kirjoittanut Lapsiperheen matkakäsikirjan, hypännyt rohkeasti yrittäjyyteen sekä kulkenut epäonnistumisen kautta onnistujaksi.

Vuoden muutoksentekijä 2019 Inna-Pirjetta Lahti työskentelee tiiviisti vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin parissa ja luotsaa yritystään PING Helsinkiä. Vaikka yrityksellä menee nyt lujaa, ei menestys ole tullut helpolla. Matkaan on kuulunut myös epäonnistumisia. ”Onnistuminen voi tarkoittaa myös sitä, että välillä voi epäonnistuakin, mutta niistä haluaa oppia ja päästä eteenpäin. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Haluaisinkin sanoa, että olen onnistuja, enkä yrittäjä”, toteaa Lahti.

Ennen yrittäjyyttä Lahti työskenteli tapahtumien parissa, 15 vuotta Messukeskuksessa Suomen Messuilla, ja sitä ennen elokuvateattereiden maailmassa. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri ja kirjoitti aikoinaan myös gradunsa vaikuttajamarkkinoinnista. Työn aihe oli ”Filmitähdet yrityksen myyntimiehinä - elokuva markkinointiviestinnän välineenä”. Perustaessaan vaikuttajamarkkinoinnin yrityksensä Lahti palasi juurilleen.

Yrittäjäksi Lahti ryhtyi noin kuusi vuotta sitten, jolloin Kohtaamistoimisto Innastus Oy syntyi. Ajatus yrittäjyydestä oli kehittynyt jo pitkään. Lopulta tuntui, että aika oli kypsä. ”Olin juuri kirjoittanut Lapsiperheen matkakäsikirjan ja törmäsin messuilla löytöretkeilijä Patrick ”Pata” Degermaniin. Hän ehdotti, että lähtisin hänen ja retkikuntansa mukaan autiosaarille. Ensimmäinen ajatus oli, ettei se onnistu. Ajatus yrittäjyydestä oli kuitenkin ollut mielessä jo pitkään, ja tämä oikeastaan lopulta oli sysäys siihen. Yrittäjyys toi vapautta tehdä monenlaisia projekteja samaan aikaan ja toteuttaa juuri sitä, mitä halusin tehdä. Päätin myös tarttua Pata Degermanin ehdotukseen” kertoo Lahti. Tämän jälkeen hän alkoi kirjoittaa myös Lapsiperheen matkablogia, työskenteli oman yrityksensä ja erilaisten projektien parissa.

Pari vuotta myöhemmin PING Helsinki sai alkunsa neljän kaveruksen ideasta. ”Huomasimme, että on syntymässä uusi toimiala. Bloggaajia, tubettajia, instagrammaajia ja erilaisia vaikuttajia oli jo paljon, muttei ollut mitään yhteistä kohtaamispaikkaa vaikuttajille ja yrityksille. Ei ollut myöskään yhteisiä pelisääntöjä tai tapoja toteuttaa yhteistyötä. Tästä syntyi tapahtuma PING Festival, joka kokosi konkreettisesti ihmiset ruutujen takaa yhteen, ja mahdollisti kohtaamiset kasvotusten”, avaa Lahti. Aluksi harrastuspohjalta toteutettu tapahtuma kasvoi vuosi vuodelta, ja lopulta muut kaverukset jättäytyivät projektista pois. Lahti osti yrityksen ja lähti viemään sitä eteenpäin. ”Järjestimme seuraavaa tapahtumaa, buukkasimme isoja puhujia, myimme kumppanuuksia ja lippuja, mutta tapahtuman lähestyessä tajusin tekeväni valtavat taloudelliset tappiot”, kertoo Lahti. Se millä lopulta hankalasta alusta selvittiin, oli rehellisyys ja luottamuksen rakentaminen yhteistyökumppaneiden kanssa. ”Ensimmäisenä soitin suurimmille yhteistyökumppaneillemme ja kerroin avoimesti mikä oli tilanne. Heidän reaktionsa oli rauhallinen ja kannustava. Aluksi keskityttiin tapahtuman toteuttamiseen ja vietiin se läpi” muistelee Lahti. Lopulta asiat ratkesivat ja Lahti kokee, että avain hankalasta tilanteesta selviytymiseen olikin rehellisyys. ”Ensin rehellisyys itselle, ja sen jälkeen muille. Ensin oli todettava itselleen, että asiat eivät ole menneet, niin kun oli suunnitellut” toteaa Lahti. Tämän jälkeen yritystä lähdettiin kehittämään, luotiin uusi liiketoimintasuunnitelma ja nykyään PING Helsingin palveluihin kuuluvat luovat konseptit ja ilmiöt sekä vaikuttajamarkkinoinnin strateginen suunnittelu asiakkaan lähtökohdista. ”Etsimme asiakkaan tavoitteisiin ja kohderyhmiin parhaiten sopivia vaikuttajia. Ei niin päin, että meillä olisi tietty vaikuttajajoukko, jota haluamme myydä. Mietimme mikä on tavoite, kenelle halutaan tuotteita ja palveluita myydä, ja sitä kautta etsitään sopivat vaikuttajat” avaa Lahti.

Tällä hetkellä Lahti työskentelee vahvasti vaikuttajamarkkinoinnin parissa. Hän on ollut mukana myös juuri julkaistun Luotettavan somevaikuttajan käsikirjan työstämisessä ja isännöi samaa aihepiiriä käsittelevää ”Feikkiä vai Faktaa” podcastia. ”Somevaikuttajien yhteiskunnallinen rooli ja mediakasvatuksen tärkeys korostuvat jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajilla on tärkeä rooli ikään kuin median portinvartijoina” toteaa Lahti.

Vuoden muutoksentekijä 2019 Inna-Pirjetta Lahti työskentelee tiiviisti vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin parissa ja luotsaa yritystään PING Helsinkiä.

markkinaluvutverkkomainontaiabfinlandIAB FinlandmediamainontaIAB Europedigimarkkinointidigimainonnan määräteknologiaAdExdigimainontakantarohjelmallinen ostaminenmainonnan määräInteract

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!