Icon
Euroopan verkkomainonta 24,3 miljardia euroa vuonna 2012 Uutiset ja tiedotteet

Euroopan verkkomainonta 24,3 miljardia euroa vuonna 2012

28.05.2013

IAB Europen vuosittainen AdEx Benchmark -tutkimus vahvisti verkkomainonnan olleen vuoden 2012 suurin kasvaja mediamainonnan eri kategorioiden vertailussa. Euroopan verkkomainonta kasvoi 11,5 % tavoittaen jo huikeat 24,3 miljardia euroa ja 26 %:n osuuden mediamainonnan kokonaisuudesta. Tutkimus kattaa 26 Euroopan maata, ja reipasta kasvua nähtiin niin nousevilla nuorilla markkinoilla kuin digitaalisen kehityksen konkarimaillakin.

Tutkimus jakaa verkkomainonnan kolmeen segmenttiin: 1. display-mainonta, 2. luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot sekä 3. hakumainonta. Mediakulutuksen muutos sekä päätelaitteiden uudenlainen käyttö ovat vauhdittaneet kasvua näissä kaikissa segmenteissä.

Display-mainonta houkuttelee brändimainostajia
Display-mainonta kasvoi edellisvuoteen verrattaessa 9,1 % tavoittaen 7,8 mrd euroa. Kasvuvetureina toimivat mobiili- sekä videomainonta. Luotettavampi yleisömittaus, entistä parempi kampanjamittaus sekä kehittynyt automaatio verkkomainonnan ostossa on nostanut mainostajien kiinnostusta verkkomainontaa kohtaan. Videomainonta on kasvattanut verkkomainonnan roolia brändimainostajien keskuudessa ja kasvua nähtiinkin reippaat 50,6 % lähes 661,9 milj. euroon. Tämä on ensimmäinen kerta kun videomainonta saavuttaa Euroopassa kaksinumeroisen osuuden display-mainonnan kokonaisuudesta (osuus 12, 9 %). Mobiilimainonta kasvoi 78,3 % lähes 392 milj. euroon kattaen nyt 5 %:n osuuden Euroopan display-mainonnasta.



Luokitelluilla ilmoituksilla ja sähköisillä hakemistoilla yhä vahva asema Pohjoismaissa
Luokiteltuihin ilmoituksiin ja sähköisiin hakemistoihin investoitiin 4,5 mrd euroa. Tämän kategorian kehitystä tukevat ilmoitusten jatkuva kehittäminen mainostajia paremmin palveleviksi, voimakas uudelleenohjaus printistä online-medioihin sekä vahva asema Pohjoismaissa ‒ Tanskassa kasvua 20 % ja Ruotsissa 23,9 %.

Mobiilihaku vauhdittaa hakumainonnan kasvua
Hakumainonnan kasvu edellisvuoteen oli suurin verkkomainonnan kategorien keskinäisessä vertailussa. Hakumainonta kasvoi 15,5 % ja se kattoi 11,9 mrd euroa. Nousevan verkkomainonnan maan Venäjän 44,9 %:n kasvu antoi vauhtia koko markkinalle, mutta myös Euroopan kehittyneimmissä hakumainonnan maissa kuten Iso-Britanniassa ja Saksassa kasvu jatkui edellisvuosien tapaan. Pienten mainostajien investoinnit sekä mobiilihaku vauhdittivat tämän segmentin kehitystä.

10 suurinta verkkomainonnan maata Euroopassa:
(bruttoluvut)

1. UK: 6,6 mrd €
2. Saksa: 4,6 mrd €
3. Ranska: 2,8 mrd €
4. Venäjä: 1,5 mrd €
5. Italia: 1,4 mrd €
6. Hollanti: 1,2 mrd €
7. Espanja: 0,9 mrd €
8. Ruotsi: 0,8 mrd €
9. Norja: 0,6 mrd €
10. Tanska: 0,6 mrd €

Suomi n. 0,28 mrd €

         

Euroopan mediamainonta 2012     Euroopan verkkomainonta 2012
    


Lisätiedot
:

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

IAB Finland ry on verkkomainonnan etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu lähes 100 jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat verkkomedioita, verkkomainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä ja mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen.

IAB Europe on eurooppalainen verkkomainonnan etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu 27 Euroopan maata sekä yli 5 000 yritysjäseniä.

Aiheesta lisää:
IAB Europen lehdistötiedote
IInteract-seminaarissa pidetty esitys (sisältää kuvia)

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

11.05.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!