Icon
Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan Uutiset ja tiedotteet

Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan

23.05.2017

Amsterdam, 23. toukokuuta 2017

IAB Europe julkaisi vuosittaisessa Interact-konferenssissa tänään Euroopan online-mainonnan vuoden 2016 kasvuluvut. Online-mainonta kasvoi 12,2 % 41,8 miljardiin euroon ja se on Euroopan suurin mainosmedia.

AdEx Benchmark -tutkimus tehtiin nyt 11. kerran. Tutkimuksen mukaan online-mainonta kasvatti markkinaosuuttaan ollen suurin mediaryhmä. Kaikissa mukana olleissa 27 Euroopan maassa online-mainonta oli kasvussa. Kaikkiaan 20 maata kasvoi kaksinumeroisesti kolmatta vuotta peräkkäin ja peräti kolme maata kasvoi yli 30 %. Mobiilimainonta jatkoi kasvun kärjessä yli 50 % kasvulla. Mobiili dominoi kaikilla markkinoilla, joillain jopa yli 100 % kasvulla.

Videomainonta jatkoi vahvaa kasvua 18,2 % osuuteen kokonaisdisplay-markkinasta.

Townsend Feehan, IAB Europen CEO, kommentoi: ”Menestyvä digitaalinen eurooppalainen ekosysteemi on riippuvainen mainonnasta, ja 11. AdEx Benchmark -tutkimus osoittaa edelleen sen tärkeyden talouselämälle. Toimialana meidän täytyy jatkaa tämän merkityksen korostamista, nostaa eurooppalaisia innovaatioita ja vahvistaa liiketoimintoja tarjotaksemme käyttäjille sellaisia kokemuksia, joita he haluavat.”

IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimus jakaa online-mainosmarkkinan kolmeen kategoriaan: display-mainontaan, haku- ja luokiteltuun mainontaan ja hakemistoihin. Online-mainonnan muotojen kasvua on pönkittänyt muutokset päätelaitteiden käytössä ja kulutustottumuksissa.

Display-mainonta kasvoi eniten nyt kolmantena vuonna peräkkäin. Sen osuus on 13,6 % ja arvo 16 miljardia euroa.

Hakumainonta jatkaa online-mainonnan suurimpana kategoriana 12,9 % kasvulla ja 19,1 miljardin euron markkina-arvolla.

TOP 3 yksittäiset kasvumarkkinat

1. Romania 36,9 %
2. Slovenia 32,2 %
3. Irlanti 31,4 %
(24. Suomi 5,8 %, Euroopan keskiarvo 12,2 %)


TOP 10 suurimmat markkinat

1. Iso-Britannia 14,2 miljardia euroa
2. Saksa 5,9 miljardia euroa
3. Ranska 4,2 miljardia euroa
4. Venäjä 2,6 miljardia euroa
5. Italia 2,3 miljardia euroa
6. Alankomaat 1,7 miljardia euroa
7. Espanja 1,6 miljardia euroa
8. Ruotsi 1,6 miljardia euroa
9. Belgia 0,9 miljardia euroa
10. Sveitsi 0,9 miljardia euroa

Lue IAB Europen uutinen ja raportti täältä.

Lisätietoja antaa:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, puh. 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!