Icon
Ensimmäinen suomenkielinen Viewability-opas julkaistu Uutiset ja tiedotteet

Ensimmäinen suomenkielinen Viewability-opas julkaistu

27.11.2018

IAB Finland julkaisi tänään HOT or NOT -seminaarissa Viewability-oppaan. Sen tarkoituksena on kiteyttää lukijalle, mistä online-mainonnan viewabilityssä eli näkyvyydessä on kyse ja millaista kehitystyötä mainonnan toimiala on asian suhteen tekemässä. Tavoitteena on herättää toimialalla keskustelua, jotta kehitystyötä näkyvyyden ympärillä voi tapahtua.

Julkaisu on ensimmäinen suomenkielinen opas viewabilitystä. Se on ensisijaisesti tarkoitettu mainostajien käyttöön, mutta antaa uutta tietoa myös muille toimijoille. Oppaan on laatinut yhteistyössä IAB Finlandin Viewability-työryhmä puheenjohtaja Susanna Reinikaisen johdolla.

”Toivomme, että opas herättää avointa keskustelua ja auttaa miettimään, mitä kukin toimija voi tehdä omalta osaltaan parantaakseen näkyvyyttä. Näitä asioita on nostettu esille oppaassa. Tavoitteena on auttaa kehittämään viewabilityä eli mainonnan näkyvyyttä markkinalla sekä nostaa asiaa esille yhtenä laadukkaan mainonnan mittarina, mainonnan tehokkuuden mittarina.” taustoittaa Susanna Reinikainen, ja jatkaa: ”Opas oli innostavaa tehdä, koska työryhmässä on korkeatasoista osaamista ja edustajia eri puolilta toimialaa: mainostaja-asiakkaita, mediatoimistoja, julkaisijoita ja mittausjärjestelmän toimittajia. Keskustelu on ollut hedelmällistä. Saimme eri näkökulmat toimijoiden kesken esille hyvin ja rakentavasti. Ja siitä lähdimme pohtimaan, että opas voisi olla tarpeen Suomen markkinalle.”

Lataa opas maksutta täältä.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland, birgitta.takala(a)iab.fi
Susanna Reinikainen, työryhmän puheenjohtaja, Product Strategist, Sanoma Media Finland, susanna.reinikainen(a)sanoma.com

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!