Icon
Digimainonta nosti mediamainonnan taas plussalle Uutiset ja tiedotteet

Digimainonta nosti mediamainonnan taas plussalle

27.04.2018

Vuoden ensimmäinen kvartaali oli digimainonnalle menestyksekäs, ja se siivitti myös mediamainonnan kokonaisuuden kasvukäyrälle.

Mediamainonnan kokonaisuus nousi 267,7 miljoonaan euroon ja digimainonnan avittamana se kasvoi 3,4 prosenttia verrattuna viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin. Sähköisten medioiden osuus on nyt 65 prosenttia kokonaispanostuksista ja kasvua kertyi kolme prosenttiyksikköä vuoden aikana. Digimainonnan osuus koko mediakakusta vahvistui edelleen ja kattaa lähes 38 prosenttia mediamainonnan kokonaispanostuksista. Sen markkinaosuus kasvoi viidellä prosenttiyksiköllä viime vuodesta.

Mainostajien panostukset digimainontaan nousivat yhteensä 101,3 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi viime vuoteen verrattuna 19,5 prosenttia. Merkittävimmin kasvoivat hakumainonta 24,7 prosenttia ja panostukset sosiaaliseen mediaan 44,2 prosenttai. Netti-TV-ympäristöön sijoitettu instream-videomainonta kasvoi lähes 12 prosenttia ja talouden kasvua peilaava luokiteltu mainonta 11,1 prosenttia. Mobiilimainonnasta ohjautuu tällä hetkellä osa display-mainontaan, joten sen luvut eivät vastaa todellista mainostajien panostusta mobiiliin.

”IAB Finland haluaa kannustaa mainostajia ja muistuttaa, että Suomessa on edelleen luotettava ja laadukas mediakenttä. Suomalaiset luottavat mediaan eniten maailmassa ja käyttävät paljon paikallisia verkkopalveluita verrattuna muihin maihin. GDPR eli EU:n tietosuoja-asetus tulee selventämään digitaalisen mainonnan pelisääntöjä ja lisäämään myös läpinäkyvyyttä”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Hakaniemi.

IAB Finland seuraa myös ohjelmallisen ostotavan kehittymistä Suomessa. IAB:n tuoreeseen kyselyyn perustuvan arvion mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan osuus display-mainonnan kokonaisuudesta vuonna 2017 oli 29 prosenttia (sisältää desktop-, mobiili- ja instream-videomainonnan). Mediatoimistojen antaman ennusteen mukaan osuus tulee nousemaan edelleen myös vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Maaliskuussa tehtyyn kyselyyn vastasi 13 mediatoimistoa.

IAB:n kvartaaliseurannan muutosprosentit on laskettu vertailukelpoisin luvuin.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, NetBooster, Tulos Helsinki ja Medialuotsi. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!