
Digimainonta nosti mediamainonnan taas plussalle
Vuoden ensimmäinen kvartaali oli digimainonnalle menestyksekäs, ja se siivitti myös mediamainonnan kokonaisuuden kasvukäyrälle.
Mediamainonnan kokonaisuus nousi 267,7 miljoonaan euroon ja digimainonnan avittamana se kasvoi 3,4 prosenttia verrattuna viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin. Sähköisten medioiden osuus on nyt 65 prosenttia kokonaispanostuksista ja kasvua kertyi kolme prosenttiyksikköä vuoden aikana. Digimainonnan osuus koko mediakakusta vahvistui edelleen ja kattaa lähes 38 prosenttia mediamainonnan kokonaispanostuksista. Sen markkinaosuus kasvoi viidellä prosenttiyksiköllä viime vuodesta.
Mainostajien panostukset digimainontaan nousivat yhteensä 101,3 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi viime vuoteen verrattuna 19,5 prosenttia. Merkittävimmin kasvoivat hakumainonta 24,7 prosenttia ja panostukset sosiaaliseen mediaan 44,2 prosenttai. Netti-TV-ympäristöön sijoitettu instream-videomainonta kasvoi lähes 12 prosenttia ja talouden kasvua peilaava luokiteltu mainonta 11,1 prosenttia. Mobiilimainonnasta ohjautuu tällä hetkellä osa display-mainontaan, joten sen luvut eivät vastaa todellista mainostajien panostusta mobiiliin.
”IAB Finland haluaa kannustaa mainostajia ja muistuttaa, että Suomessa on edelleen luotettava ja laadukas mediakenttä. Suomalaiset luottavat mediaan eniten maailmassa ja käyttävät paljon paikallisia verkkopalveluita verrattuna muihin maihin. GDPR eli EU:n tietosuoja-asetus tulee selventämään digitaalisen mainonnan pelisääntöjä ja lisäämään myös läpinäkyvyyttä”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Hakaniemi.
IAB Finland seuraa myös ohjelmallisen ostotavan kehittymistä Suomessa. IAB:n tuoreeseen kyselyyn perustuvan arvion mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan osuus display-mainonnan kokonaisuudesta vuonna 2017 oli 29 prosenttia (sisältää desktop-, mobiili- ja instream-videomainonnan). Mediatoimistojen antaman ennusteen mukaan osuus tulee nousemaan edelleen myös vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Maaliskuussa tehtyyn kyselyyn vastasi 13 mediatoimistoa.
IAB:n kvartaaliseurannan muutosprosentit on laskettu vertailukelpoisin luvuin.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, NetBooster, Tulos Helsinki ja Medialuotsi. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää