
Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa -opas on ilmestynyt
Mitä Big Data on ja miten sitä hyödynnetään mainonnan kohdentamisessa? Miten tietomassat saavat median ja mainostajan työn tuottavammaksi?
Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa -opas on nyt ilmestynyt. IAB Finlandin Big Data -työryhmän käytännönläheinen opas käsittelee verkkomainonnan näkökulmasta muun muassa datan keräämistä, säilömistä, rikastamista ja hyödyntämistä sekä tietosuoja-asioita. Oppaan tueksi tehtiin tutkimus, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien, medioiden ja toimistojen tietämystä datan hyödyntämisestä.
Oppaan tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tarjota käytännön apua sekä ideoita tiedon hyödyntämiseen mainonnan kohdentamisessa. Voit ladata oppaan täältä.
21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää