Icon
Ulkomainonnan toinen murros Uutiset & blogi

Ulkomainonnan toinen murros

12.09.2019 | Janne Lohvansuu, Doohlabs

Ulkomainonta on hyvässä nosteessa. Vuonna 2018 Suomessa mediapanostukset ulkomainosmediaan kasvoivat yli 15% ja kansainvälisesti (erityisesti digitaalisen ulkomainosmarkkinan) orgaanisen kasvun on sanottu olevan 20-30% välissä. Ulkomainonta on kuitenkin siirtymässä jo seuraavaan suureen murrokseen.

Miksi tämä seuraava murros on tärkeä ja miksi siitä on hyvä olla tietoinen nyt? Digitaalinen ulkomainonta on tähän asti ollut verkkomainonnan kehitykseen verrattuna kohtuullisen hidas omaksumaan datan hyödyntämisen tarjoamia mahdollisuuksia. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa teknologioiden kypsyyttä ei taloudellisen merkityksen takia voi jättää huomiotta.

Eri tavoin tehtävä, dataan perustuva kohdentaminen tulee lisäämään mainosinventaarien rahallista arvoa sekä niiden määrällisen että laadullisen kasvun kautta niin merkittävästi, että se tulee koskemaan kaikkia digitaalisen ulkomainonnan kentän toimijoita.

Fyysisen maailman juliste mahdollistaa yhden mainoksen esittämisen yhdessä paikassa kerrallaan. Mainospaikka itsessään voi olla erinomainen ja sillä voi saavuttaa jonkin ihmisryhmän tehokkaasti. Inventaarin näkökulmasta tämä liiketoiminta on kuitenkin staattista, mainospaikka ei skaalaudu määrällisesti.

Digitaalisen ulkomainonnan leviäminen on muuttanut toimialan logiikkaa. Yhden mainoksen sijaan, nyt samalla mainospaikalla on mahdollista esittää luuppina useita eri mainoksia samalla kertaa. Inventaari on kasvanut määrällisesti merkittävästi.

Kun digitaalisessa ulkomainonnassa aletaan kerätä asiakkaiden ja ympäristön tuottamaa dataa ja hyödyntämään sitä sisältöjen kohdentamisessa oikealle kohderyhmälle tehokkaasti, ollaan mukana tuottamassa ulkomainonnan toista murrosta. Tehokkaimmillaan tätä kohdennusta voi kutsua mikrotargetoinniksi: kukin digitaalisen ulkomainonnan näyttö ”ymmärtää” oman kontekstinsa ja oppii ympäristöstään koko ajan uutta kohdentaakseen paremmin.

Kun kohdennuspäätökset tehdään kunkin näytön osalta itsenäisesti, kasvaa inventaarin arvo sekä määrällisesti (myös pienemmille kohderyhmille kohdennettu sisältö voidaan esittää kannattavasti) että laadullisesti (kunkin sisällön arvo kasvaa, kun se on kohdennettu tarkemmin).

Murroksen luoman mahdollisuuden täysimääräinen hyödyntäminen ja siihen liittyvien haasteiden ratkaiseminen on kaikkien meidän digitaalisen ulkomainonnan parissa toimivien tehtävä. Tämän vuoksi toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi mukaan IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmään!

IAB:n työryhmään ilmoittautuminen onnistuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@iab.fi.
Huomioithan, että työryhmät ovat vain IAB:n jäsenyritysten edustajille. Lisätietoja jäsenyydestä ja jäsenyyslomakkeen löydät täältä!
Työryhmän aloituskokous on 3.10 klo 9:00 IAB Finlandin tiloissa (Lapinlahdenkatu 1).

Ps. Datan ja tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa ja ulkomainonnassa kuulet lisää myös Icebreake.vc:n, Doohlabsin ja IAB:n järjestämässä tapahtumassa Helsingissä 10.10. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Kirjoittaja Janne Lohvansuu on Doohlabsin Chief Executive Officer.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Uutiset Webinaaritallenteet
LIVESTRIIMI: Marketing Next - Ruudun takaa kuluttaja kurkistaa

Tervetuloa IAB:n kevään toiseen seminaariin, jonka teemana on mediankäytön ja markkinoinnin muutokset sekä kuluttajien tavoittaminen innovatiivisilla ratkaisuilla. Tässä tapahtumassa avataan ovet uusiin mahdollisuuksiin ja yllättäviin kanaviin, jotka muovaavat tulevaisuuden markkinointistrategioita. Keskitymme erityisesti älylaitteiden, suurten näyttöjen ja uusien kaupallisten ympäristöjen kautta kuluttajien tavoittamiseen sekä pohdimme, kuinka suomalaisen kuluttajan alati muuttuva mediankäyttö vaikuttaa markkinoinnin kokonaisuuteen.

lue lisää

15.04.2024

LIVESTRIIMI: Marketing Next - Ruudun takaa kuluttaja kurkistaa

Tervetuloa IAB:n kevään toiseen seminaariin, jonka teemana on mediankäytön ja markkinoinnin muutokset sekä kuluttajien tavoittaminen innovatiivisilla ratkaisuilla. Tässä tapahtumassa avataan ovet uusiin mahdollisuuksiin ja yllättäviin kanaviin, jotka muovaavat tulevaisuuden markkinointistrategioita. Keskitymme erityisesti älylaitteiden, suurten näyttöjen ja uusien kaupallisten ympäristöjen kautta kuluttajien tavoittamiseen sekä pohdimme, kuinka suomalaisen kuluttajan alati muuttuva mediankäyttö vaikuttaa markkinoinnin kokonaisuuteen.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää