Icon
Ulkomainonnan ja oman screenin symbioosi Uutiset & blogi

Ulkomainonnan ja oman screenin symbioosi

28.01.2014 | Atte Kniivilä

Ulkomainonta digitalisoituu ja hyvä niin. Vuorovaikutus on kuitenkin edelleen vähäistä kuluttajien kanssa. Sitä toki jonkin verran harjoitetaan muun muassa mobiililändärein ja tekstiviestiaktivoinnein. Uskaliaimmat ovat jopa kokeilleet liiketunnistinkameroita. Otetaanpas taas propellihattu päähän ja astutaan askel syvemmälle.

Mitäpä jos… Asiakas ottaisikin screenin haltuun omalla puhelimellaan. Siis vaikka siinä olisi näyteikkunan lasi välissä ja asiakkaalla olisi käytössään vanha Nokian Symbian, niin screeni tottelisi puhelinta esimerkiksi mobiiliohjatun näyttelytilan tapaan . Idea on siis se, että asiakas ottaa screenin haltuun puhelimensa selaimella ja voi interaktioida sen kanssa vaikka ihan liikuttelemalla sitä, laittamalla videot pöyrimään, täyttämällä tietoja, lataamalla materiaalia puhelimeensa tai vaikka suoraan tuotteen ostamalla.

Hassua, eikö totta?

Ajatellaanpas mitä kaikkea tällä voisi tehdä ja mitä tästä on hyötyä. Ensinnäkin tämä tekniikka poistaa tarpeen kohtuullisen arvokkaalle isolle kosketusnäytölle. Toiseksi, jos asiakas sattuu olemaan ostohousut jalassa, niin kukaan ei julkisesti halua omia maksutietojaan antaa kaikkein nähden. Puhelimessa kukaan ei näe näpyttelyäsi, joten tämäkin saadaan taklattua. Lisäksi kun aika on kortilla etkä jaksa hoitaa koko prosessia näyteikkunan takana, niin prosessin voi hoitaa kivasti loppuun omalla puhelimella vaikka bussin penkillä ja seuraava ostaja pääsee ottamaan screenin haltuun. Käyttötapauksia on toki muitakin kuin mainontaan liittyviä, mutta kun nyt ollaan IAB:n hattu päässä niin mennään tällä.

Tekniikka ei sinällään ole mikään uusi, mutta sen sovellettavuus tässä yhteydessä on aika uniikkia. Vastaavaa tekniikkaahan voi käyttää muun muassa älytelkkarin kanssa jo nyt, kun ei jaksa kaukosäätimellä kirjoittaa YouTubeen hakusanoja. Telkkarin ja puhelimen välille muodostetaan yhteys PIN-koodilla, ja puhelin muuttuu Youtube-kaukosäätimeksi.

Kohdentaminen on myös tällöin erittäin näppärää, koska puhelimen avulla päästään interaktioon kuluttajan kanssa. Jos vaikka puhelimen käyttäjällä sattuisi olemaan operaattori X:n SIM-kortti, niin hän näkisikin screenillä operaattori Y:n materiaalia. Toki paikantamiset jne. ovat myös luonnollisia jatkumoita tähän tekniikkaan.

Suljetuissa ympäristöissä ulkomainontaan voidaan lisätä myös muutakin mahtavaa kilkettä. Viimeksi blogasin RFID- ja NFC-tageistä. Jos siis asiakkaalla sattuisi olemaan taskussaan RFID-etäluettava kanta-asiakaskortti, niin mainos tietäisi kuka sitä katselee. Silloin tieto screenillä voisi olla myös personoitua tietoa ihan henkilötasolla. Tätä tuskin voisi soveltaa julkisesti tienvarrella yksityisyyden suojaan nojaten, mutta suljetummassa ympäristössä, muun muassa kaupassa tai messutilanteissa tämä olisi varmasti aika päheää!

Ilmeisesti edustamani yritys ei ole yksin ajatuksen kanssa, että tästä saattaisi aueta isoakin markkinaa. Ainakin mikäli näitä kavereita on uskominen:

"Smartphones create a platform on which to unite the variety of different technologies deployed in-store," added practice director Dominique Bonte. "This creates huge potential to significantly improve the customer experience as well as streamline existing pain points such as staff efficiency, product discovery, queue management, coupon redemption, linked loyalty programs and closing the redemption loop on offers/advertising." (Lähde)

Hyvää alkanutta mobiilivuotta toivottelee,

atte

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää

26.04.2022

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021

IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää