Icon
Tuutin täydeltä p****a Uutiset & blogi

Tuutin täydeltä p****a

09.01.2019 | Susanne Ropponen ja Elli Mäkilä

Kukkahattutädit tässä terve. Se on kuulkaa kurinpalautuksen aika, sillä sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan nimissä kusetetaan ihmisiä ja moni helpon euron perässä juokseva ammattilainenkin katsoo ilmiötä sormiensa läpi. Ja sehän ei vetele. Eikä ole pitkällä aikajänteellä kannattavaa markkinointia tai kestävää liiketoimintaa.

Ulkomailta tutut sosiaalisen median harhaanjohtavat vilunkikeinot ovat rantautuneet Suomeen ennen kaikkea verkostomarkkinoinnin muotopuolena versiona. Tämä tuli silmille erityisesti vuodenvaihteessa kaikenlaisina ilmaisina ”lankkuhaasteina”, ”detox-kuureina” ja ”elämänhallintaryhminä”. Sen sijaan, että avoimesti kerrottaisiin esim. haasteeseen liittyvän Facebook-ryhmän olevan jonkun ravintolisän markkinointia, puhutaankin valmennusryhmistä, itsensä haastamisesta ja ammattilaisten tarjoamasta tuesta elämäntapojen muutoksessa. Usein tällaiseen ryhmään pääsee vain, kun hyväksyy kutsujan kaveripyynnön, jotta Messenger voi myöhemmin alkaa laulaa epäammattimaista suora- ja suosittelumarkkinointia. Ryhmien kommenteissa vannotaan ravinto- ja terveyslisien muka-tieteellisiin vaikutuksiin ilman, että argumentteihin löytyy mitään lääketieteellistä tai muutakaan pätevyyttä. Mutta kun somessa tuntemattomat tutut suosittelevat niin onhan se uskottava… Tässä kohtaa voisimme muistuttaa myös lainsäädännöstä (Kuluttajasuojalaki 6 §). Ja mikä hirveintä, aikuiset ihmiset – tiedättekö, sellaiset joilla on äänestysoikeus, työ, kenties lapsia kasvatettavanaan ja muitakin täysivaltaisten vastuita ja oikeuksia – lähtevät tällaiseen mukaan riemusta kiljuen. Medialukutaito ja maalaisjärki, hoi! Ja markkinoijan etiikka, moraali ja ammattiylpeys, ennen kaikkea.

Ihan ilman nuhteita emme me alan ammattilaisetkaan pääse, sillä isoillakaan julkaisijoilla ei tunnu aina riittävän viitseliäisyyttä tarkistaa, millaiseen asiakkaan sisältöön saiteillamme julkaistut natiiviohjaukset johtavat. Totta puhuen joskus joutuu käyttämään aika paljon aikaa ja aivonystyröitä pohtiessaan mainonnan eettisyyttä ja luotettavuutta, jo ihan GDPR:nkin vuoksi - mihin me annamme ihmisten sivuiltamme klikata ja luovuttaa yhteystietonsa? Ai miksi ne pitäisi tarkistaa ja pohtia? Koska medioilla on eettinen vastuu huolehtia, ettei lukijoita kuseteta. Ja liiketoiminnallinen vastuu siitä, että lukija pysyy tyytyväisenä ja näin palaavana sellaisena. Lukija ei ole tyytyväinen, mikäli klikkaa kiinnostavan lisäarvollisen sisällön toiveessa suoraan verkkokaupan Osta-nappulaan tai täysin puhtaaseen mainostekstiin. Saati sitten, että on antanut yhteystietonsa yritykselle, joka lupailee ilmaista verkkokurssia ja huomaakin tehneensä maksullisen tilauksen ulkomaiselta toimijalta, jonka yritys on kadonnut kuin tuhka tuuleen, mutta laskut muistuttavat kuukausittain olemassaolostaan.

Älyllinen ja eettinen laiskuus - ei jatkoon!

Alan ammattilaisina meidän tuleekin pohtia entistä kriittisemmin, millaista markkinointia mahdollistamme oman toimintamme kautta. Varmasti jokaiselta löytyy oma peili.

Kirjoittajat Susanne Ropponen, kaupallinen tuottaja, MTV Oy (vas.) ja Elli Mäkilä, toimitusjohtaja, Storybound Oy

IAB  Finland on digitiedon lähde. Tilaa uutiskirje!

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää