Icon
Toinen ruutu - Olohuoneen kolmas pyörä Uutiset & blogi

Toinen ruutu - Olohuoneen kolmas pyörä

27.04.2012 | Petri Kokkonen

2nd Screen on tällä hetkellä TV-maailman ja nettigurujen keskuudessa SE puheenaihe. Mikäli mediatyöläisen kalenterissa sattuisi olemaan tyhjää, seminaarikeikkaa riittäisi ihan kokopäivätyöksi pelkästään tämän aiheen tiimoilta. Mutta mistä oikeastaan on kysymys?

MacGyverin ja Dallasin aikaan telkku sai loistaa olohuoneen nurkassa kunniapaikalla jakamattoman huomion keskipisteenä, torpan ainoana näyttönä. Televisioiden diktatuuri kesti puoli vuosisataa, mutta sitten, hiljalleen ja salakavalasti, kaukosäätimen viereen alkoi hivuttautua uusia tulokkaita.

Ensimmäisenä kilpakosijana katsojan syliä lämmittämään hivuttautuivat läppärit, mutta tämä oli vasta alkua. Seuraavassa aallossa sohvalle kiipesivät älypuhelimet, ja viimeisen parin vuoden aikana yhä useampi käsipari on kurottautunut kohti sisustustyynyjen väliin kadonnutta iPadia. TV on yhä olohuoneen kingi, mutta peli on muuttunut, suhteessa on nyt mukana kolmas pyörä, toinen ruutu.

Edellä kuvattu kolmiodraama inspiroi nyt sekä TV-yhtiöitä että mainostajia. Älypuhelimet ja tabletit tarjoavat TV-taloille kiehtovan mahdollisuuden vahvistaa katsojan ja ohjelman välistä suhdetta. Uskon, että tulemme näkemään pian studioyleisön reaktioiden lisäksi yhä useammin myös kotikatsomoiden reaaliaikaisia tunnelmia ja mielipiteitä osana TV sisältöjä, muutenkin kuin tekstiviestien ja tweettien välityksellä. 2nd Screen -sovellukset, jotka ovat helppoja ja hauskoja käyttää, mahdollistavat myös katselukokemuksen pelillistämisen, ja vaikka urheilu (Case Heineken) ja game-showt ovatkin ilmeisimpiä alustoja tällä saralla, en usko, että ne ovat suinkaan ainoita.

Tulevaisuuden TV-kokemuksesta voi tulla myös aiempaa fyysisempi. Jääkaappisprintin lisäksi fyysistä kuntoa voi harjoittaa osallistumalla TV-ohjelman tapahtumiin mobiililaitteiden liikkeentunnistusta hyödyntäviä sovelluksia käyttämällä. Yhtenä esimerkkinä tästä Britiläisen Monterosan “shake-a-rater".

Mainostajat voivat hypätä mukaan ohjelmia uusiin ruutuihin laajentaviin palveluihin, tai tuottaa omat, TV-mainontaa ja digikanavia integroivat sovelluksensa itse. Hyvänä esimerkkinä spottimainonan ja mobiilikanavien yhdistämisestä toimi edellinen Super Bowl. Kolmannes Super Bowl mainostajista tarjosi katsojille lisätietoja, extrasisältöjä tai välittömän ostomahdollisuuden audiotunnistusta hyödyntäen.

Kotimaisista mainostajista ensimmäisenä tätä mahdollisuutta lähti hyödyntämään Elisa, jonka sovellus yhdistää TV-mainokset ja mobiililaitteissa tapahtuvan pelaamisen. Päästäkseen mukaan Elisan “Kotikisoihin” pelaajan on napattava kiekko Elisan TV-mainoksesta.

Peli on muuttumassa, ja pelivälineet ovat jo katsojien käsissä. Nyt pitää löytää ne tavat, miten näitä välineitä hyödynnetään tehokkaimmin mainonnassa sekä sisältöjen ja katsojien välisen suhteen syventämisessä. Integroitu markkinointiviestinsä - uudelleenajattelese!

(Kiitokset inspiraatiosta erityisesti Nelonen Median Development manager Jonne Laaksolle)

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

04.06.2025

Verkkomainonta kasvussa Q1/2025

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.

lue lisää