
TNS Metrixin muuntokerroinpäivitys astuu voimaan joulukuussa
Verkkopalvelujen kävijämääriä julkaisevan TNS Metrixin mittaustapaa päivitetään niin, että moniselain- ja monilaitekäytön laskeminen saadaan vastaamaan paremmin tämänhetkistä todellisuutta. Tämä muuntokerroinpäivitys astuu voimaan joulukuussa niin, että ensimmäiset uusien kertoimien avulla tuotetut luvut julkaistaan viikon 50 datasta maanantaina 16.12.2013.
Muuntokerroinpäivityksen kertoimet on laskettu paneelitutkimuksesta, johon vastasi yhteensä 9361 henkilöä syys - lokakuussa 2013.
Tutkimuksen perusteella laskettiin muuntokerroin 83 eri sivustolle. Kaikki sivustot, joiden N=100 tai enemmän, ovat saaneet oman muuntokertoimen.
Sivustot, joiden havainnot olivat alle sadan saavat muuntokertoimeksi nk. tyyppikertoimen, joka on sivustotyypin mukaan laskettu keskiarvo.
Sivustojen tyyppijako on sama kuin vuoden 2011 tutkimuksessa:
- Kauppapaikat / luokitellut ilmoitukset
- B2B-sivustot
- Hakupalvelut ja hakemistot
- Uutissivustot
- Harraste- ja vapaa-ajan sivustot
- Aikakauslehtien internet-sivustot
- Yhteisölliset mediat / sosiaaliset mediat
- Yleishyödylliset sivustot
- NettiTV ja –radiosivustot
Joitakin sivustoja siirrettiin kokonaan erillisiksi sivustoiksi, koska ne poikkeavat tyyppikertoimien luokitteluista olennaisesti. Mm. Iltapäivälehdet, yleisportaalit sekä suuret sanomalehdet. Näiden kertoimet eivät myöskään vaikuta yleiskertoimiin.

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää14.06.2022
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää07.06.2022
Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset
IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita
lue lisää27.04.2022
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.
lue lisää26.04.2022
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021
IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
lue lisää