Icon
Tietosuojatyöryhmän kuulumisia – workshopit käynnistyvät Uutiset & blogi

Tietosuojatyöryhmän kuulumisia – workshopit käynnistyvät

13.09.2016 | IABvieras

IAB tietosuojatyöryhmä mm. monitoroi digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin liittyvän lainsäädännön kehittymistä, pyrkii vaikuttamaan alalle suotuisaan sääntely-ympäristöön sekä järjestää vuosittaisen tietosuojaseminaarin. Ryhmä kokoontuu noin kuusi kertaa vuodessa, ja kokouksissa tiivistyy ainutlaatuinen kokemus digitaalisesta liiketoiminnasta, teknologiasta ja juridiikasta sekä aito kiinnostus kollegan osaamisaluetta kohtaan.

IAB Finlandin tietosuojatyöryhmä on ollut toiminnassa jo useamman vuoden, mutta erityisen ajankohtaista sen toiminta on nyt, kun siirtymäkausi tietosuoja-asetuksen voimaantuloon samoin kuin neuvottelut sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivistä ovat käynnissä. Molemmat tuovat mukanaan merkittäviä muutoksia siihen, miten yritykset voivat käsitellä dataa ja luoda sen avulla uutta, digitaalista liiketoimintaa.

Tietosuoja-asetus, kuten lainsäädäntö aina, jättää tilaa tulkinnalle. IAB pyrkii vaikuttamaan toimialalle suotuisiin tulkintoihin tuomalla viranomaisten tietoon käytännön esimerkkejä sekä muovaamalla toimialan parhaita käytäntöjä itsesääntelyn ja suositusten kautta. IAB Europe pohtii esimerkiksi parhaillaan sitä, voisiko OBA-itsesääntelyä muokata niin, että siitä tulisi tietosuoja-asetuksen tarkoittama käytännesääntö, johon sitoutumalla yritys voisi osoittaa vaatimustenmukaisuuttaan.

Lainsäädännön tulkinnasta ja tulkintoihin vaikuttamisesta haastavan tekee se, että tietosuoja ei ole staattinen olotila, vaan jatkuvasti liikkuva tavoite. Yhtäällä teknologian kehittyminen voi johtaa siihen, että yritykset joutuvat uudelleenarvioimaan kuluttajiin kohdistuvaa riskiä ja toteuttamaan aiempaa tehokkaampia suojatoimia yksityisyydensuojaa kunnioittaakseen. Toisaalta kuluttajien odotukset siitä, miten heidän dataansa käsitellään, riippuvat mm. sosiaalisista normeista ja kontekstista sekä muuttuvat alituisesti uusien palveluiden lanseeraamisen myötä tai vaikkapa viranomaisten massavalvonnan tai tietovuotojen käytyä ilmi.

Kuluttajien odotuksiin yritykset voivat vaikuttaa kertomalla avoimesti ja ymmärrettävällä kielellä siitä, miten dataa hyödynnetään. Tehokas viestintä ja kuluttajille tarjotut vaikutusmahdollisuudet voivat lopulta kääntyä luottamukseksi, konversioiksi, lojaliteetiksi ja euroiksi. Haaste näyttää kuitenkin olevan osittain se, että kuluttajat eivät tutustu tarjolla olevaan tietosuojainformaatioon. Heidän odotuksensa voivat näin ollen poiketa täysin siitä, miten yritys tosiasiallisesti käsittelee heidän tietojaan. Se, että kuluttajien odotuksiin aidosti voidaan vaikuttaa, edellyttääkin uudenlaista ajattelua siitä, miten datan käsittelystä kerrotaan. Tiivistelmät, visualisoinnit ja suora puhe sekä oikeaan aikaan ja sopivassa kontekstissa annettu tieto tulevat ensimmäisinä mieleen.

Tätä kuluttajien odotuksiin ja päätöksiin vaikuttavaa tietosuojainformaatiota edeltää kirkas ymmärrys siitä, miten dataa käsitellään – ei vain yrityksen sisällä, vaan koko monimutkaisessa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ekosysteemissä. Tietosuojatyöryhmä pyrkii osaltaan edistämään tätä ymmärrystä ja läpinäkyvyyttä järjestämällä loppuvuodesta workshoppeja IAB:n jäsenistön valitsemista aiheista – vaikkapa mahdollisuudesta luoda liiketoimintaa muualta kuin omista palveluista kerätyn datan avulla. Pyydämmekin, että lähetät tietosuojatyöryhmälle (minna.vehmas@iab.fi) kuvauksen asiasta, jota haluat workshopissa käsiteltävän. Tarkoitus on, että valmiiden vastausten antamisen sijaan kaikki osallistujat pohtivat yhdessä, miten asia ratkaistaan kuluttajien yksityisyydensuojaa kunnioittavalla tavalla.

Workshopien lisäksi tietosuojatyöryhmä kertoo toiminnastaan tämän blogin kautta. Odotettavissa on kirjoituksia ainakin ajankohtaisesta oikeuskäytännöstä ja viranomaissuosituksista, profilointiin liittyvästä sääntelystä, uusista digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin liittyvistä teknologioista, ohjelmallisesta ostamisesta ja tietojen siirto-oikeudesta.

Ole aktiviinen ja kommentoi workshopien aiheita taikka blogeja!

Kirjoittaja Anna Paimela on tietosuoja- ja markkinointijuridiikkaan ja teknologiasopimuksiin erikoistunut lakimies, joka johtaa IAB Finlandin tietosuojatyöryhmää. Iconics Consultingin osakkaana hän auttaa yrityksiä selviämään digitaalisen liiketoiminnan juridisista haasteista tarjoamalla heille liiketoimintaa tukevia, käytännönläheisiä ratkaisuja.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää