
Tietosuojatyöryhmän kuulumisia – workshopit käynnistyvät
IAB tietosuojatyöryhmä mm. monitoroi digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin liittyvän lainsäädännön kehittymistä, pyrkii vaikuttamaan alalle suotuisaan sääntely-ympäristöön sekä järjestää vuosittaisen tietosuojaseminaarin. Ryhmä kokoontuu noin kuusi kertaa vuodessa, ja kokouksissa tiivistyy ainutlaatuinen kokemus digitaalisesta liiketoiminnasta, teknologiasta ja juridiikasta sekä aito kiinnostus kollegan osaamisaluetta kohtaan.
IAB Finlandin tietosuojatyöryhmä on ollut toiminnassa jo useamman vuoden, mutta erityisen ajankohtaista sen toiminta on nyt, kun siirtymäkausi tietosuoja-asetuksen voimaantuloon samoin kuin neuvottelut sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivistä ovat käynnissä. Molemmat tuovat mukanaan merkittäviä muutoksia siihen, miten yritykset voivat käsitellä dataa ja luoda sen avulla uutta, digitaalista liiketoimintaa.
Tietosuoja-asetus, kuten lainsäädäntö aina, jättää tilaa tulkinnalle. IAB pyrkii vaikuttamaan toimialalle suotuisiin tulkintoihin tuomalla viranomaisten tietoon käytännön esimerkkejä sekä muovaamalla toimialan parhaita käytäntöjä itsesääntelyn ja suositusten kautta. IAB Europe pohtii esimerkiksi parhaillaan sitä, voisiko OBA-itsesääntelyä muokata niin, että siitä tulisi tietosuoja-asetuksen tarkoittama käytännesääntö, johon sitoutumalla yritys voisi osoittaa vaatimustenmukaisuuttaan.
Lainsäädännön tulkinnasta ja tulkintoihin vaikuttamisesta haastavan tekee se, että tietosuoja ei ole staattinen olotila, vaan jatkuvasti liikkuva tavoite. Yhtäällä teknologian kehittyminen voi johtaa siihen, että yritykset joutuvat uudelleenarvioimaan kuluttajiin kohdistuvaa riskiä ja toteuttamaan aiempaa tehokkaampia suojatoimia yksityisyydensuojaa kunnioittaakseen. Toisaalta kuluttajien odotukset siitä, miten heidän dataansa käsitellään, riippuvat mm. sosiaalisista normeista ja kontekstista sekä muuttuvat alituisesti uusien palveluiden lanseeraamisen myötä tai vaikkapa viranomaisten massavalvonnan tai tietovuotojen käytyä ilmi.
Kuluttajien odotuksiin yritykset voivat vaikuttaa kertomalla avoimesti ja ymmärrettävällä kielellä siitä, miten dataa hyödynnetään. Tehokas viestintä ja kuluttajille tarjotut vaikutusmahdollisuudet voivat lopulta kääntyä luottamukseksi, konversioiksi, lojaliteetiksi ja euroiksi. Haaste näyttää kuitenkin olevan osittain se, että kuluttajat eivät tutustu tarjolla olevaan tietosuojainformaatioon. Heidän odotuksensa voivat näin ollen poiketa täysin siitä, miten yritys tosiasiallisesti käsittelee heidän tietojaan. Se, että kuluttajien odotuksiin aidosti voidaan vaikuttaa, edellyttääkin uudenlaista ajattelua siitä, miten datan käsittelystä kerrotaan. Tiivistelmät, visualisoinnit ja suora puhe sekä oikeaan aikaan ja sopivassa kontekstissa annettu tieto tulevat ensimmäisinä mieleen.
Tätä kuluttajien odotuksiin ja päätöksiin vaikuttavaa tietosuojainformaatiota edeltää kirkas ymmärrys siitä, miten dataa käsitellään – ei vain yrityksen sisällä, vaan koko monimutkaisessa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ekosysteemissä. Tietosuojatyöryhmä pyrkii osaltaan edistämään tätä ymmärrystä ja läpinäkyvyyttä järjestämällä loppuvuodesta workshoppeja IAB:n jäsenistön valitsemista aiheista – vaikkapa mahdollisuudesta luoda liiketoimintaa muualta kuin omista palveluista kerätyn datan avulla. Pyydämmekin, että lähetät tietosuojatyöryhmälle (minna.vehmas@iab.fi) kuvauksen asiasta, jota haluat workshopissa käsiteltävän. Tarkoitus on, että valmiiden vastausten antamisen sijaan kaikki osallistujat pohtivat yhdessä, miten asia ratkaistaan kuluttajien yksityisyydensuojaa kunnioittavalla tavalla.
Workshopien lisäksi tietosuojatyöryhmä kertoo toiminnastaan tämän blogin kautta. Odotettavissa on kirjoituksia ainakin ajankohtaisesta oikeuskäytännöstä ja viranomaissuosituksista, profilointiin liittyvästä sääntelystä, uusista digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin liittyvistä teknologioista, ohjelmallisesta ostamisesta ja tietojen siirto-oikeudesta.
Ole aktiviinen ja kommentoi workshopien aiheita taikka blogeja!
Kirjoittaja Anna Paimela on tietosuoja- ja markkinointijuridiikkaan ja teknologiasopimuksiin erikoistunut lakimies, joka johtaa IAB Finlandin tietosuojatyöryhmää. Iconics Consultingin osakkaana hän auttaa yrityksiä selviämään digitaalisen liiketoiminnan juridisista haasteista tarjoamalla heille liiketoimintaa tukevia, käytännönläheisiä ratkaisuja.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää