
Tietosuojatyöryhmän kuulumisia – workshopit käynnistyvät
IAB tietosuojatyöryhmä mm. monitoroi digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin liittyvän lainsäädännön kehittymistä, pyrkii vaikuttamaan alalle suotuisaan sääntely-ympäristöön sekä järjestää vuosittaisen tietosuojaseminaarin. Ryhmä kokoontuu noin kuusi kertaa vuodessa, ja kokouksissa tiivistyy ainutlaatuinen kokemus digitaalisesta liiketoiminnasta, teknologiasta ja juridiikasta sekä aito kiinnostus kollegan osaamisaluetta kohtaan.
IAB Finlandin tietosuojatyöryhmä on ollut toiminnassa jo useamman vuoden, mutta erityisen ajankohtaista sen toiminta on nyt, kun siirtymäkausi tietosuoja-asetuksen voimaantuloon samoin kuin neuvottelut sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivistä ovat käynnissä. Molemmat tuovat mukanaan merkittäviä muutoksia siihen, miten yritykset voivat käsitellä dataa ja luoda sen avulla uutta, digitaalista liiketoimintaa.
Tietosuoja-asetus, kuten lainsäädäntö aina, jättää tilaa tulkinnalle. IAB pyrkii vaikuttamaan toimialalle suotuisiin tulkintoihin tuomalla viranomaisten tietoon käytännön esimerkkejä sekä muovaamalla toimialan parhaita käytäntöjä itsesääntelyn ja suositusten kautta. IAB Europe pohtii esimerkiksi parhaillaan sitä, voisiko OBA-itsesääntelyä muokata niin, että siitä tulisi tietosuoja-asetuksen tarkoittama käytännesääntö, johon sitoutumalla yritys voisi osoittaa vaatimustenmukaisuuttaan.
Lainsäädännön tulkinnasta ja tulkintoihin vaikuttamisesta haastavan tekee se, että tietosuoja ei ole staattinen olotila, vaan jatkuvasti liikkuva tavoite. Yhtäällä teknologian kehittyminen voi johtaa siihen, että yritykset joutuvat uudelleenarvioimaan kuluttajiin kohdistuvaa riskiä ja toteuttamaan aiempaa tehokkaampia suojatoimia yksityisyydensuojaa kunnioittaakseen. Toisaalta kuluttajien odotukset siitä, miten heidän dataansa käsitellään, riippuvat mm. sosiaalisista normeista ja kontekstista sekä muuttuvat alituisesti uusien palveluiden lanseeraamisen myötä tai vaikkapa viranomaisten massavalvonnan tai tietovuotojen käytyä ilmi.
Kuluttajien odotuksiin yritykset voivat vaikuttaa kertomalla avoimesti ja ymmärrettävällä kielellä siitä, miten dataa hyödynnetään. Tehokas viestintä ja kuluttajille tarjotut vaikutusmahdollisuudet voivat lopulta kääntyä luottamukseksi, konversioiksi, lojaliteetiksi ja euroiksi. Haaste näyttää kuitenkin olevan osittain se, että kuluttajat eivät tutustu tarjolla olevaan tietosuojainformaatioon. Heidän odotuksensa voivat näin ollen poiketa täysin siitä, miten yritys tosiasiallisesti käsittelee heidän tietojaan. Se, että kuluttajien odotuksiin aidosti voidaan vaikuttaa, edellyttääkin uudenlaista ajattelua siitä, miten datan käsittelystä kerrotaan. Tiivistelmät, visualisoinnit ja suora puhe sekä oikeaan aikaan ja sopivassa kontekstissa annettu tieto tulevat ensimmäisinä mieleen.
Tätä kuluttajien odotuksiin ja päätöksiin vaikuttavaa tietosuojainformaatiota edeltää kirkas ymmärrys siitä, miten dataa käsitellään – ei vain yrityksen sisällä, vaan koko monimutkaisessa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ekosysteemissä. Tietosuojatyöryhmä pyrkii osaltaan edistämään tätä ymmärrystä ja läpinäkyvyyttä järjestämällä loppuvuodesta workshoppeja IAB:n jäsenistön valitsemista aiheista – vaikkapa mahdollisuudesta luoda liiketoimintaa muualta kuin omista palveluista kerätyn datan avulla. Pyydämmekin, että lähetät tietosuojatyöryhmälle (minna.vehmas@iab.fi) kuvauksen asiasta, jota haluat workshopissa käsiteltävän. Tarkoitus on, että valmiiden vastausten antamisen sijaan kaikki osallistujat pohtivat yhdessä, miten asia ratkaistaan kuluttajien yksityisyydensuojaa kunnioittavalla tavalla.
Workshopien lisäksi tietosuojatyöryhmä kertoo toiminnastaan tämän blogin kautta. Odotettavissa on kirjoituksia ainakin ajankohtaisesta oikeuskäytännöstä ja viranomaissuosituksista, profilointiin liittyvästä sääntelystä, uusista digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin liittyvistä teknologioista, ohjelmallisesta ostamisesta ja tietojen siirto-oikeudesta.
Ole aktiviinen ja kommentoi workshopien aiheita taikka blogeja!
Kirjoittaja Anna Paimela on tietosuoja- ja markkinointijuridiikkaan ja teknologiasopimuksiin erikoistunut lakimies, joka johtaa IAB Finlandin tietosuojatyöryhmää. Iconics Consultingin osakkaana hän auttaa yrityksiä selviämään digitaalisen liiketoiminnan juridisista haasteista tarjoamalla heille liiketoimintaa tukevia, käytännönläheisiä ratkaisuja.
IABlogin Facebook kommentit

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää