Icon
Terroristineuvotteluista opittua: Turpa kiinni. Kuuntele! Uutiset & blogi

Terroristineuvotteluista opittua: Turpa kiinni. Kuuntele!

21.03.2019 | Jukka Mildh

Olin hiljattain Scotland Yardin terroristineuvottelija Richard Mullenderin neuvottelukoulutuksessa. Yksi urani mielen räjäyttävimmistä kokemuksista! Kiehtovaa, koska neuvottelu liitetään bisnesmaailmassa yleensä myyntiin, mutta neuvottelukäyttäytymisen psykologiset nyanssit ovat itseasiassa yritysten tarjoaman asiakaskokemuksen ytimessä.

Omaan tekemiseeni jää pysyvästi elämään Mullenderin tiivistys omasta kuuntelutavastaan tositilanteessa (lue äärimmäinen paine ja vaara):
”En koskaan kuuntele faktoja. Emootiot ja motivaatiot kertovat kaiken todellisesta tilanteesta.”
Jo vuosia b2b-liiketoimintaa tekevät yritykset ovat kysyneet minulta, miten saada markkinointi ja myynti puhumaan samaa kieltä. Liiketoiminnallisesti tavoitteet ovat molemmilla samat, mutta jostain syystä tekemiset ovat edelleen irrallaan toisistaan. Vain toimimalla yhdessä saadaan luotua vaikuttavaa asiakaskokemusta.

On muistettava, että myynti on se, joka kantaa rahat sisään. Myynti on kentällä ja kuuntelee asiakkaita, kosketusetäisyydeltä. Markkinoinnin tehtävänä on keksiä ja luoda parhaat ideat sanoittamaan kaiken tekemisen. Ja tekemään sen näkyväksi. Entä sitten viestintä? Markkinointia ja viestintää on revitty organisaatioissa erilleen. Ja muutaman vuoden välein taas takaisin. Näkymät osoittavat, että viestintä saattaa tulevaisuudessa jopa omistaa brändin. Myllerryksestä hyvä esimerkki on Postin hiljattain tekemä päätös siirtää markkinointi asiakaskokemusyksikön sisään.
Toistan: liiketoiminta ohjaa kaikkien kolmen tekemistä. On pystyttävä nivomaan tekeminen saumattomaksi, jotta yritys ja sen palvelut tulevat näkyviksi yhtenäisellä tavalla. Yleistän: näiden kolmen toiminnon yhdistämisessä on kovin monella vielä paljon tekemistä. Tähän auttavat vain teot, eivät neuvottelut. Vai onko sittenkään näin?

Olen tullut siihen tulokseen, että paras tapa yhdistää nämä kolme toimintoa on alkaa toimia mediana. Oma media on yrityksen näkyvä ja helposti kosketettava rajapinta, jonka omistus ja hallinta ovat sataprosenttisesti omissa käsissä. Se on ainoa ympäristö, jossa voidaan tänä päivänä varmistaa, että asiat ovat oman brändin osalta täyttä totta.
Median tekemisessä puhutaan itse asiassa esiintymisestä. Väitän, että esiintyminen kiinnostaa kaikkia. Nekin, joilla on esiintymiskammo, haluavat tulla esiin, tulla kuulluksi, ja nähdyksikin.

Esiintymisen tarve kasvaa jatkuvasti. Yrityksiltä vaaditaan enemmän avoimuutta, työntekijälähettiläiden ääni on saatava kuuluviin. Kaikki ymmärtävät, että vuorovaikutteisuus ja kommunikaatio kasvattavat merkitystään.
Yhteinen media, yhteinen kieli, yhteinen yleisö. Yksinkertaista.
Terroristineuvottelija Mullender avasi minulle neuvottelujen kaikkein pyhimmän: kuuntelun. Mitä vastapuoli oikeasti haluaa sanoa? Mitä hän oikeasti haluaa, tarvitsee ja miksi?
Suomessa herätään – käsittämätöntä kyllä - vasta nyt asiakasymmärryksen tärkeyteen. Samalla datan käytön ja sen ymmärtämisen kohina nostaa desibelitasoaan. Vielä eivät ole kamat kaakossa, mutta lähellä ollaan.
Digitaalisuus datoineen kiehtoo minuakin, mutta arvostan analogiset keinot sen rinnalla yhä suureen arvoon. Tiedän, etten ole yksin tämän kanssa.

Paras kuuntelu on yhä analogista. Siksi myyntiorganisaatiota on kuunneltava. Myyntihenkilön asiakkaan kanssa käymiä keskusteluja (siis neuvotteluja) ei mikään teknologia voita. Tarkan kuuntelun kautta kaikkein tärkeimmät tarinat, tuntemukset, haasteet, tarpeet nousevat esiin.
Tiedon on talon sisällä kuljettava kahteen suuntaan. Myyjien on ymmärrettävä kertoa, matalalla kynnyksellä, mitä ovat asiakkailtaan kuulleet. Markkinointi ja viestintä eivät näitä asioita pysty ilmasta tempaisemaan. On kuuntelun hetki.
Kun tämä tieto on jaettu markkinoinnin ja viestinnän (siis markkinointiviestinnän) käyttöön, alkaa tapahtua oikeita ihmeitä. Yht’äkkiä yrityksen omalla stagella esiintyy trio, joka soittaa täydessä synkassa.

On vain opittava kuuntelemaan. Siis oikeasti kuuntelemaan. Sitä kautta esiintymistaidot omalla stagella kehittyvät. Oikea kuuntelu avaa tajuttoman innostavat mahdollisuudet asiakaskokemuksen kehittämiseen ja median tekemiseen. Sisältö ja sen tuottamisen tavat rikastuvat ekspotentiaalisesti kaupallisempaan suuntaan.
Joka kerran, kun istun keskustelemassa ja neuvottelemassa asiakkaan kanssa, käsken hiljaa itseäni: pidä turpasi kiinni.

Jukka Mildh

Kirjoittaja on Otavamedian Head of Customer Group.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

17.12.2025

Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää