Icon
Tallenne: Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit webinaari Uutiset & blogi

Tallenne: Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit webinaari

16.11.2023


Tapahtumassa julkaistiin huippusuosittu "Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa" -tutkimus ja kuulet tallenteessa tukimuksen keskeisiä tuloksia. Lataa myös tulokset itsellesi TÄSTÄ.

IAB Finlandin Ohjelmallisen mainonnan työryhmän tutkimus "Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa" tehtiin ensimmäistä kertaa vuonna 2022. Nyt on julkaistu tutkimuksen uusin versio, jossa keskitytään viime vuoden tapaan ohjelmallisen mainonnan koettuihin vahvuuksiin sekä haasteisiin, kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen sekä uusiin ajankohtaisiin teemoihin kuten vastuullisuus ja nousevat digikanavat. Tapahtumassa päästiin kansainvälisten huippupuhujien toimesta käsittelemään myös kontekstuaalista mainontaa sekä ohjelmallisen ostamisen ympäristövaikutusten pienentämistä.

Lähes 60 % Euroopan displaymainonnasta ja yli puolet videomainonnasta ostetaan ohjelmallisesti kasvutrendin ollessa selvä; vuonna 2022 ohjelmallisen ostamisen kautta ostettavan mainonnan määrä kasvoi kaiken kaikkiaan 14 prosenttia. Suomessa ohjelmallisen ostamisen osuus on selvästi keskiarvoa alempi ja ainoastaan noin 30 % display- ja videomainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Miten saada ohjelmallisen mainonnan määrä myös Suomessa kasvuun? 

Ohjelma

Tervetuloa - Pasi Raassina / IAB Finland ja Ville Ahola / Valve

Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa -tutkimus - Juuli Pelkonen / Adform & Miia Salmi, Sanoma (lataa raportti)

Context is King: German AdTech's Post-Cookie - Jörg Vogelsang / Readpeak (lataa prese)

A marathon to a greener tomorrow, the imperative of carbon reduction - Stéphane Printz / Index Exchange (lataa prese)

What makes media great: from the experimental to mainstream - Thomas Munck / PubMatic (lataa prese)

Webinaarin loppusanat - Pasi Raassina / IAB & Ville Ahola / Valve

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää