Icon
Slushin kotimaa on digi Uutiset & blogi

Slushin kotimaa on digi

20.11.2014 | Lotta Heikkeri

Jos eläisi pelkästään sosiaalisesta mediasta saamiensa tietojen varassa, voisi kuvitella että Suomessa ei ole tapahtunut tällä viikolla mitään muuta kuin Slush.

Samalta melkein tuntui, kun unohtui tapahtuman ajaksi Messukeskuksen uumeniin. ”Täällähän ovat kaikki”, virkkoi eräs tuttava keskeltä tuhansien ihmisten virtaa. Tapahtuma on kasvanut pitkälle pelkästä startupien ja sijoittajien kohtaamispaikasta.

Vaikuttavaa Slushissa on innokas ja vankkumaton luotto digitaalisuuteen. Digiä ei nähdä tuottoja syövänä ja työpaikkoja tappavana mörkönä vaan kasvun ja kansainvälistymisen mahdollistajana. Tällaista asennetta soisi olevan Suomessa enemmänkin.

Varsinaista digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiaa Slushissa ei nähty, mutta lopulta se nousi tapahtumassa tärkeään rooliin. Historiallisen puolen miljoonan euron sijoituspotin Slush 100 -pitchauskilpailusta voittanut Enbrite.ly nimittäin erottelee mainosklikkauksia tekevät botit oikeista ihmisistä. Kilpailun voittaja ei ehkä noussut muiden finalistien yläpuolelle mediaseksikkyydellään ja svengaavuudellaan, mutta todellista käyttöarvoa sen tuotteelle on.

Slush on kasvanut hurjasti alkuvuosistaan. Myös tapahtuman yleisökirjo on laajentunut, ja hyvä niin. Kasvuyrittäjien innokasta ja toiveikasta asennetta kaivataan kipeästi myös pidempään pystyssä olleissa ja kooltaan suuremmissa yrityksissä. Jos Slush on onnistunut tartuttamaan asenteestaan jotain myös niihin tapahtuman vieraisiin, jotka eivät ole vasta käynnistämässä bisneksiään, on tapahtuma ollut ehdottomasti seminaaripassien hinnan arvoinen.

Vaellellessani Messukeskuksen lähes tunnistamattomaksi muokattuja halleja oli pakko miettiä, miltä Slushin tulevaisuus näyttää. Jos tapahtuma kasvaa entisestään, myös teemat tulevat monipuolistumaan. Toivottavasti näemme jo ensi vuonna mukana entistä vahvemmin myös markkinoinnin kulmaa. Sitäkin nimittäin tarvitaan, jos mielii päästä pitkälle kasvuyrityksensä kanssa. Ehkä tulevaisuudessa Slush on pohjoisen yrittäjähenkinen vastine South by Southwestille, omaleimainen festivaalihenkinen instituutio.

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää