Icon
Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus Uutiset & blogi

Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus

16.11.2011

Ohjeistus on laadittu lisäämään mainostajien luottamusta ja helpottamaan mainostajia valitsemaan eettisesti oikein toimiva kumppani. IAB Finland listaa sivuilleen tätä ohjeistusta noudattavia yrityksiä.

Ohjeistuksen on koonnut IAB Finlandin Hakutyöryhmä.

Asiakaskohtaamisen pelisäännöt

Kohtaamisessa on selkeästi informoitava, että ollaan tarjoamassa maksullista palvelua, ei pelkästään esim. tarkistamassa yhteystietoja

Palvelun tuottajan edustaja on varmistettava, että neuvottelee ko. hankinnasta päättävän henkilön kanssa

Ostajaa on informoitava seuraavista asioista:

  • – Palvelun sisältö ja käyttötarkoitus yritykselle
  • – Palvelun hinta/hinnasto/hintaperuste
  • – Sopimusaika
  • – Toimitusehdot (tilausvahvistus, ilmoitusvedos, tuotantovahvistus)
  • – Palvelun ylläpito eli tietojen päivitys sopimusaikana
  • – Laskutusajankohta ja maksuehdot
  • – Myyjän yhteystiedot

Tilausvahvistus

Myyntitapahtuman jälkeen on toimitettava selkeä tilausvahvistus:

  • – Asiakastiedot (yritys, Y-tunnus, yhteyshenkilö/tilauksen tekijä ja yhteystiedot)
  • – Sopimuspäivä
  • – Laskutusosoite ja yhteyshenkilö
  • – Tilattu tuote/palvelu ja sen sisällön kuvaus (tuotenimike, määrä, A-hinta, nettohinta)
  • – Hintaerittely ja kokonaishinta ilman alv:tä ja alv:lla
  • – Myyjän yhteystiedot (yritys, nimi, sähköposti, puhelin)
  • – Selkeät ja yksikäsitteiset sopimusehdot (peruutusoikeus/irtisanominen, muutosmenettely ja hinnasto tilattuun palveluun (=päivitykset esim. Yhteystietoihin), maksuehto, ilmoituksen sisällön ja aineiston käyttöoikeus ja oikeellisuus ja osapuolien vastuu, sopimuksen voimassaolo)
  • – Palvelun tuottajan asiakaspalvelun yhteystiedot
  • – Erillishuomautukset

Hinnoitteluperusteen läpinäkyvyys

Myyntitapahtumassa on selkeästi informoitava asiakasta, mikä on palvelun hinnoitteluperuste:

  • – Aikapohjainen hinnoittelu; esim. vuosi-ilmoitus, ei merkitystä kuinka paljon ilmoitusta luetaan tai siihen reagoidaan
  • – Lisänäkyvyyden hinta; esim. logot, lisärivit yms.
  • – Hakusanat, joilla yritys tulee mukaan tuloslistaukseen; hakusanojen hinta
  • – Näyttö- tai klikkipohjaiset hinnoittelumallit; veloitetaanko asiakasta aina, kun ilmoitus esitetään käyttäjälle (näyttöpohjainen hinnoittelu) vai vasta kun joku klikkaa ilmoitusta
    (klikkipohjainen hinnoittelu)
  • – Terminologian käyttö: myyntitapahtumassa ja tilausvahvistuksessa avattava käytetyt termit kansantajuisesti, mitä tarkoitetaan esim. ”hakuosumalla” tai ”tuloslistauksella”

IAB Finlandin standardit ja suositukset

Lataa Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus PDF-muodossa

Lisätietoja:

Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, birgitta.takala(at)iab.fi
Ismo Tenkanen, IAB Finlandin Hakutyöryhmän puheenjohtaja, ismo.tenkanen(at)mediacontacts.fi

BLOGI
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit

Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.

lue lisää

19.12.2025

Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit

Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.

lue lisää

18.12.2025

Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle

IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.

lue lisää

17.12.2025

Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää