
Roolit ja vastuut
Digitalisoituvassa maailmassa mediat ja itenäiset sisällöntuottajat ovat ottaneet käyttöön vahvemmin ansaintalogiikkaa, jossa mainostaja kustantaa median tuottaman sisällön. Tämä johtuu paljolti siitä, että tarpeeksi suurta osaa perinteisestä mediasta digimedioihin siirtyvästä massasta ei ole saatu maksamaan kuluttamastaan verkkosisällöistä. Näin ollen kuluttajat “maksavat” kuluttamansa sisällön vastaanottamalla mainontaa. Bannerimainonnan rinnalle ollaan tuotu ratkaisu, joka tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden tuottaa tai olla mukana tuottamassa mediaan sopivaa sisältöä. Aiempiakin esimerkkejä perinteisestä mediasta samankaltaiselle markkinointiyhteistyölle on. Digimedioissa tämä on saanut nimen natiivimainonta.
Itse tykkään kutsua tätä mainostajien ja medioiden liittoa vain sisältöyhteistyöksi. Puhun niistä, joissa mukana on aina kaupallinen intressi.
Koska kuluttaja vastaanottaa mainontaa suoraan medialta, on medialla vastuu kaikesta sisällöstä mitä siellä julkaistaan. Media on kuraattori, joka varmistaa sisällön laadun ja jakelun.
Itse kuulun niihin, jotka pitävät hyvänä suuntausta, jossa eri tahot, kuten journalistit, bloggarit, asiantuntijat, yritykset, yhteisöt ja mediat ovat sulassa sovussa keskenään tuottamassa sisältöjä. Ymmärrän myös monien huolen siitä, että natiivimainonta on pilaamassa median uskottavuuden ja vie sitä kauemmas riippumattomasta journalismista. Näin voikin olla niiden medioiden kohdalla, jotka eivät pidä huolta siitä, että natiivimainonta ei täytä median laatukriteereitä. Jokaiselle medialle ne ovat mielestäni kuitenkin yksilölliset, joten näitä kriteereitä on vaikea yleistää.
Kuluttajalle on tarjottava riittävä mahdollisuus tunnistaa maksettu sisältö mainonnaksi. Tämä kuuluu sisällön julkaisijan eli median tehtäviin. Mielestäni medialla tulee olla oma luonteva tapa tehdä tämä. Median tehtävä on opettaa, mikä heidän mediassaan on mainontaa ja mikä ei. Mainostajan kustantama natiivimainonta ei kuitenkaan väistämättä tarkoita, että sisältö olisi mitenkään laadultaan huonoa tai sopimatonta. Olen nähnyt paljonkin yritysten tuottamaa sisältöä, joka on kaikista kulmista katsottuna laadukkaampaa kuin itsenäisen journalistin tuottama sisältö. Tästä esimerkkinä Red Bull. Tärkeintä on sisältö ja sen konteksti, ei ainoastaan julkaisija ja sisällöntuottaja. Vakavia asioita käsittelevän uutismedian uutista mukaileva natiivimainonta on helpompi kyseenalaistaa kuin viihdesivustolla esiintyvä Fazerin huutava vuohi. (Todellisuudessa Fazerin huutavaa vuohea ei ole vielä olemassa, mutta tässä teille ilmainen sisältöidea.)
Toimivassa sisältömarkkinoinnissa kaupalliset viestit eivät ärsytä vaan palvelevat kuluttajaa. Natiivimainonta tarjoaakin ratkaisun kaupalliselle kumppanille olla kertaluontoisesti tarjoamassa sopivaa sisältöä kuluttajalle sopivaan aikaan ja onkin mainio osa yrityksen kokonaisvaltaista sisältömarkkinoinnin palettia. Tässä paletissa jokaisella sisällöntuottajilla on oman värinen pensselinsä, joka tekee kustakin heistä yleisölle kiinnostavan yksilön. Kuluttajan vapaus on valita, kenen pensselin tuotoksia katselee.
Jesse Ketonen
@jesseketonen
IABlogin Facebook kommentit

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää