
Rojukasat pois, onnellisuus tilalle
Sosiaalisessa mediassa on jo hyvä tovi kohistu japanilaisesta kon mari -ilmiöstä. Japanilaisen ammattijärjestelijän Marie Kondon menetelmän periaate on heivata pois kaikki turha ja tarpeeton. Kun rojut katoavat, vapautuu energiaa tärkeämpään ja elämänlaatu paranee.
Kun tavaroita käydään läpi, tulee kysyä itseltään ”Tuottaako tämä minulle iloa?” Jos vastaus on ei, lentää tavara kierrätykseen tai roskalavalle.
Moni kehuu saaneensa elämäänsä uudenlaista iloa ja energiaa raivattuaan turhat asiat pois. Mitä jos samaa soveltaisi markkinointiviestintään? Mitä tapahtuisi, jos kävisi läpi kaikki kanavansa, ponnistuksensa ja riippakiviksi muodostuneet, turhiksi todetut lähdöt ja kysyisi, mitä iloa ja hyötyä kustakin on?
Vähennä, saat enemmän
Kon mari -mallin mukaan jäljelle jääneet tavarat ja esineet tuntuvat arvokkaammalta, kun ne eivät enää jää turhien rojujen varjoon. Kun kaapissa on enää kolme puseroa entisen kolmenkymmenen sijaan, löytyvät nuo kolme ihaninta, sopivinta ja toimivinta yltä entistä useammin.
Omien markkinointiviestinnän ponnistustensa kriittinen tarkkailu voi tehdä hyvää. Löytyykö somekanavia, joihin on liitytty vain koska se oli hip ja cool ja jotka unohdettiin viikon käytön jälkeen? Tai löytyykö vanhojen, vuosikalenteriin jääneiden mainontalähtöjen seasta vanha helmi, josta kannattaisi ottaa kaikki irti? Moni onkin alkanut miettiä, onko hajauttamisen sijaan mielekästä valita ne muutama toimivinta kanavaa.
Markkinoijien lisäksi myös julkaisijat voivat hyötyä raivauksesta. Radikaalimpaa kon maria harjoitti eräs hollantilainen jalkapallosivusto, joka karsi 35 prosenttia mainosnäytöistään mainonnan laadun parantamiseksi ja rajoitti mainospaikat kolmeen per sivu. Ja kuinka saitille kävikään? Alkukirpaisun jälkeen tulot palasivat samalle tasolle kuin ennen mainosnäyttöjen leikkaamista.
Raivaa, asiakkaasi saa enemmän
Paitsi että rojukasat vievät kodeista tärkeää tilaa, voivat ne myös aiheuttaa ahdistusta. Kun fyysistä maailmaa pistetään järjestykseen, järjestyy myös koko elämä ihmissuhteita myöten, lupaa Kondo.
Moni alan tämän hetken huolestuttavista ilmiöistä kasvaa ja kehittyy markkinointiviestinnän rojukasoissa. Kun sivustot ovat täynnä epämääräistä silppua, liiallisuuksiin vedetty retargetointi vainoaa joka nurkan takana ja jokikinen kanava työntää päälle puolihuolimatonta markkinointiviestiä, ahdistuu kuluttaja ja pahimmassa tapauksessa laittaa mainonnanesto-ohjelman päälle.
Määrän sijasta tulisikin tähdätä laatuun. Hyvä lähtökohta tälle on käydä läpi oma markkinointi- ja kanavaomaisuutensa kriittisellä silmällä. Kun tiedät, mitä sinulla on, osaat tarjota sitä asiakkaallesikin entistä paremmin.
ps. Mainonnan laatu on tänä vuonna IAB Finlandin toiminnan keskiössä. Työryhmissämme tehdään tärkeää työtä muun muassa ad blockereiden ja mainonnan tehon mittaamisen parissa, ja keskustelua alan tilasta ja ilmiöistä halutaan levittää entistä laajemmalle. Jos et vielä kuulu IAB-yhteisöön, jäseneksi pääset täältä.
(Kuva: Japanexperterna, cc by 2.0)
IABlogin Facebook kommentit

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää