Icon
Rojukasat pois, onnellisuus tilalle Uutiset & blogi

Rojukasat pois, onnellisuus tilalle

18.01.2016 | Lotta Heikkeri

Sosiaalisessa mediassa on jo hyvä tovi kohistu japanilaisesta kon mari -ilmiöstä. Japanilaisen ammattijärjestelijän Marie Kondon menetelmän periaate on heivata pois kaikki turha ja tarpeeton. Kun rojut katoavat, vapautuu energiaa tärkeämpään ja elämänlaatu paranee.

Kun tavaroita käydään läpi, tulee kysyä itseltään ”Tuottaako tämä minulle iloa?” Jos vastaus on ei, lentää tavara kierrätykseen tai roskalavalle.

Moni kehuu saaneensa elämäänsä uudenlaista iloa ja energiaa raivattuaan turhat asiat pois. Mitä jos samaa soveltaisi markkinointiviestintään? Mitä tapahtuisi, jos kävisi läpi kaikki kanavansa, ponnistuksensa ja riippakiviksi muodostuneet, turhiksi todetut lähdöt ja kysyisi, mitä iloa ja hyötyä kustakin on?


Vähennä, saat enemmän

Kon mari -mallin mukaan jäljelle jääneet tavarat ja esineet tuntuvat arvokkaammalta, kun ne eivät enää jää turhien rojujen varjoon. Kun kaapissa on enää kolme puseroa entisen kolmenkymmenen sijaan, löytyvät nuo kolme ihaninta, sopivinta ja toimivinta yltä entistä useammin.

Omien markkinointiviestinnän ponnistustensa kriittinen tarkkailu voi tehdä hyvää. Löytyykö somekanavia, joihin on liitytty vain koska se oli hip ja cool ja jotka unohdettiin viikon käytön jälkeen? Tai löytyykö vanhojen, vuosikalenteriin jääneiden mainontalähtöjen seasta vanha helmi, josta kannattaisi ottaa kaikki irti? Moni onkin alkanut miettiä, onko hajauttamisen sijaan mielekästä valita ne muutama toimivinta kanavaa.

Markkinoijien lisäksi myös julkaisijat voivat hyötyä raivauksesta. Radikaalimpaa kon maria harjoitti eräs hollantilainen jalkapallosivusto, joka karsi 35 prosenttia mainosnäytöistään mainonnan laadun parantamiseksi ja rajoitti mainospaikat kolmeen per sivu. Ja kuinka saitille kävikään? Alkukirpaisun jälkeen tulot palasivat samalle tasolle kuin ennen mainosnäyttöjen leikkaamista.


Raivaa, asiakkaasi saa enemmän

Paitsi että rojukasat vievät kodeista tärkeää tilaa, voivat ne myös aiheuttaa ahdistusta. Kun fyysistä maailmaa pistetään järjestykseen, järjestyy myös koko elämä ihmissuhteita myöten, lupaa Kondo.

Moni alan tämän hetken huolestuttavista ilmiöistä kasvaa ja kehittyy markkinointiviestinnän rojukasoissa. Kun sivustot ovat täynnä epämääräistä silppua, liiallisuuksiin vedetty retargetointi vainoaa joka nurkan takana ja jokikinen kanava työntää päälle puolihuolimatonta markkinointiviestiä, ahdistuu kuluttaja ja pahimmassa tapauksessa laittaa mainonnanesto-ohjelman päälle.

Määrän sijasta tulisikin tähdätä laatuun. Hyvä lähtökohta tälle on käydä läpi oma markkinointi- ja kanavaomaisuutensa kriittisellä silmällä. Kun tiedät, mitä sinulla on, osaat tarjota sitä asiakkaallesikin entistä paremmin.


ps. Mainonnan laatu on tänä vuonna IAB Finlandin toiminnan keskiössä. Työryhmissämme tehdään tärkeää työtä muun muassa ad blockereiden ja mainonnan tehon mittaamisen parissa, ja keskustelua alan tilasta ja ilmiöistä halutaan levittää entistä laajemmalle. Jos et vielä kuulu IAB-yhteisöön, jäseneksi pääset täältä.

(Kuva: Japanexperterna, cc by 2.0)

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää