
Konversi0-0ptimistit: Keskitetyn asiakasdatan tärkeys korostuu markkinoinnissa CDP1/2
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä.
Tässä KonversiO-Optimistien jaksossa Miralla on vieraana Niklas Tverin (Marketing Development Lead) Elisalta ja Henri Maunuksela (Data Strategy Director) Dentsu Finlandilta. Henri ja Niklas toimivat molemmat IAB Finlandin markkinointi teknologian työryhmässä, jossa mm. Viime vuonna koostettiin markkinakysely keskitetystä asiakasdatasta ja CDP:stä.
Ihan ensiksi mikä on CDP?
CDP eli Customer Data Platform on järjestelmä, joka kerää ja hallinnoi tietoa asiakkaista. Se auttaa mainostajia ymmärtämään asiakkaitaan paremmin ja tekemään parempia markkinointi päätöksiä. CDP:n avulla mainostajat voivat yhdistää tietoja eri lähteistä ja näin luoda täydellisemmän kuvan asiakkaistaan. Järjestelmällä voidaan parantaa mainonnan tehokkuutta ja auttaa mainostajia lähettämään oikeaa viestiä oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan. CDP:n avulla mainostajat voivat myös personalisoida markkinointiviestintää asiakkaille, mikä parantaa asiakaskokemusta ja lisää asiakasuskollisuutta.
Tuplajakson ensimmäisessä osassa puhutaan CDP järjestelmän tärkeydestä kolmannen osapuolten evästeiden poistumisen jälkeen ja saamme kuulla studion ulkopuolelta Simo Ahavalta mitä kolmannen osapuolen evästeet oikein ovatkaan. Kuulemme vastauksia kysymyksiin mitä vaikutuksia 3P evästeiden poistuminen aiheuttaa mainostajan näkökulmasta ja mitä tulee 3P evästeiden tilalle? Saamme vinkkejä myös Nesteen Antti Elloselta, kuinka tehdä oikeat valinnat markkinointityökalujen kanssa.
Hyppää mukaan kuuntelemaan!
Kuuntele koko jakso tästä:
DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen.
Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.
Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
05.06.2025
IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun
Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
lue lisää30.05.2025
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
lue lisää23.05.2025
IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?
Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
lue lisää09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää