
Pliis, kommentoikaa mua, pliis!
Jokainen bloggaaja haluaa kommentteja. Tähän on olemassa toimivia ja typeriä vinkkejä.
Toimiva vinkki 1: Kirjoita teemasta, joka herättää tunteita.
Voit vaikka kritisoida suomalaista koulujärjestelmää, kertoa kokemuksesi työpaikkakiusaamisesta tai tilittää typerästä mokastasi. Tai voit antaa vinkkejä pääsiäisaskarteluihin ja renkaanvaihtoon.
Tekstin ei aina tarvitse pyrkiä vitutukseen, jotta kommentteja heruisi. Se voi myös pyrkiä ilahtumiseen, oivallukseen, yhteisöllisyyteen, haikeuteen tai vaikka puolustautumisen haluun. Kaikki tunteet ovat hyviä tunteita.
Aihe herättää tunteen, ja tunne herättää lukijan. Kommentointipyyntö ei herätä yhtään ketään.
Toimiva vinkki 2: Kirjoita elävää kieltä ja lyhyitä tekstejä.
Jos lukija jättää postauksesi kesken, hän ei myöskään kommentoi. Niinpä kannattaa kirjoittaa rehevää kieltä ja tiiviitä tekstejä. Kun lukija sinnittelee postauksesi loppuun asti, hän ehkä myös kommentoi.
Toimiva vinkki 3: Kommentoi muiden blogeissa.
Sosiaalinen media on vastavuoroisuutta. Kukaan ei halua keskustella yksisuuntaisen tavarantuuttaajan kanssa.
Kun kommentoit toisten blogeissa, älä kuitenkaan kirjoita mitäänsanomattomia ”Kiva postaus!” tai ”Huono postaus!” -kommentteja, vaan laajenna viestiäsi. Mikä teki postauksesta hyvän tai huonon? Onko sinulla vastaavia kokemuksia kuin kirjoittajalla? Haluatko esittää toisen näkökulman? Tahdotko kysyä jotain bloggaajalta?
Kommenttiin ei kannata lisätä linkkiä omaan blogiin, vaan linkki lisätään erilliseen kenttään oman nimen yhteyteen. Jos kommenttisi ovat fiksuja, bloggaaja ja muut lukijat klikkaavat kyllä nimeäsi ja päätyvät sivuillesi.
Typerä vinkki 1: Markkinoi postaustasi joka paikassa.
Tollointa ikinä on spämmätä omaa postaustaan joka paikassa: Twitterissä, Facebookissa, LinkedInissä ja muiden blogeissa. Sosiaalisen median lukijat kyllästyvät, kun sama sisältö tulee silmille kaikkialla.
Liian tyrkky on liian tyrkky. Jokainen meistä kaihtaa ihmistä, joka tunkeaa ja työntyy tykö.
Typerä vinkki 2: Pyydä lukijoilta kommentteja.
Yhtä tolloa on kinuta kommentteja blogipostauksensa lopussa: ”Mitä mieltä olette?” ”Oletko eri mieltä? Kerro se!” ”Onko sinulla vastaavia kokemuksia?”
Lukijan reaktio on sama kuin 15-vuotiaan reaktio, kun opettaja kysyy jotain aivan liian helppoa: täydellinen vaikeneminen. On kiusallista tarttua ilmiselvään täkyyn.
Mitä mieltä itse olet - eikö tällainen loppukysymys ole puistattavan keinotekoinen?
IABlogin Facebook kommentit

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää