Icon
Pasin poiminnat Saksasta DMEXCO 2019 -tapahtumasta Uutiset & blogi

Pasin poiminnat Saksasta DMEXCO 2019 -tapahtumasta

19.09.2019 | Pasi Raassina, IAB Finland

Tiesitkö, että kaikki nämä keksittiin Saksassa: kirjapaino, oluenpano, aspiriini, nallekarkit ja lastentarha (lähde: momondo.fi). Saksa on hyvä maa.

Saksan Kölnissä pidetään myös DMEXCO-tapahtuma, joka on kerrassaan hurja vuosittainen digitaalisen markkinointialan messu & seminaari -kombinaatio. Ensimmäinen DMEXCO pidettiin 2009 ja siitä lähtien tapahtuma on paisunut kuin se kuuluisa pullataikina. Tämän vuoden kaksipäiväinen tapahtuma (11.-12.9.2019) keräsi +40 000 vierasta, +1 000 näytteilleasettajaa ja +500 puheenvuoroa. Totta kai myös IAB Finlandin piti olla paikalla!

DMEXCO:n kantavaksi teemaksi muodostui ”Trust & Transparency”, eli suomeksi sanottuna luottamus ja läpinäkyvyys. Hyvin lyhyellä matematiikalla teema on luontevaa jatkoa vuoden 2018 EU:n tietosuoja-asetukselle eli GDPR:lle, joka loi kaikille yrityksille uusia velvollisuuksia henkilötietojen käyttöön ja säilyttämiseen. Vallan siirtyessä yhä voimakkaammin kuluttajille, digimarkkinan toimijat joutuvat ratkomaan uudenlaisia haasteita, jotka voidaan perustellusti lukea teemojen ”luottamus” ja ”läpinäkyvyys” alle.

Itse haluaisin katsoa asiaa hieman toisella kulmalla. Vaikka maailma, jossa elämme, on monellakin tapaa oudompi, pelottavampi ja surullisempikin kuin ehkä koskaan, uskon että kaikkein voimakkaimmat muutosvoimat ovat suvaitsevaisuus, ympäristötietoisuus ja yhteisöllisyys kaikissa eri muodoissaan. Väittäisin myös, että kaikki tämä, jota yksittäisenä terminä ehkä parhaiten kuvaa sana vastuullisuus, on muuttanut myös ihmisten arvoja ja suhtautumista kuluttamiseen sekä brändeihin käänteentekevästi. Yksinkertaisesti, pelkkä hyvä ja laadukas tuote ei enää riitä, vaan mm. avoimuus, vastuullisuus ja ekologisuus ovat ydinteemoja brändin luomisessa. Vastuullisuus on läpinäkyvyyttä ja valveutuneet kuluttajat preferoivat vastuullisia brändejä.

Pasin poiminnat, DMEXCO 2019

1. ”Trust & Transparency”

2. Herranjumala näitä digimarkkinoinnin työkaluja on paljon
Samaa tarinaa on kertonut mm. chiefmartec.com jo vuosia, mutta DMEXCO:ssa tarjonnan paljous on käsin kosketeltavaa. Miten markkinoija, media tai vastaava osaa tehdä päätöksen eri toimijoiden välillä? Mikä partneri on absoluuttisen paras, etenkin kun potentiaalinen uusi alihankkija ei välttämättä tiedä juuri sen hetkisen uuden asiakkaan liiketoiminnan ydinhaasteita. Uskon että tässäkin päätösprosessissa korostuu luottamus.

3. Kuka näitä kaikkia työkaluja osaa käyttää? Oikeasti.
Analytiikkakouluttajana toimiva ystäväni kertoi, että heidän normaali asiakas ulosmittaa n. 30 % analytiikkatyökalun potentiaalista. Supertaitavien digimarkkinoijien kysyntä ylittänee pian jo analyytikkojen kysynnän.

4. Myynnin tekeminen & ROI
Ikuisuusaihe ja ehkä hieman ”bubbling under” tämän vuoden tapahumassa. DMP, CDP, CMP ym. lyhennepyörityksessä iso kuva ei saa hämärtyä liikaa, eli miten mittaamme markkinoinnin tuloksellisuuden. Koko ostofunellin mittaamisessa on yhä haasteita ja digitaalinen mediakenttä monipuolistuu jatkuvasti mm. digitaalisen ulkomainonnan ja audion kautta.

5. Hyvä Suomi!
DMEXCOssa oli paikalla myös kotimaista osaamista. Suomalaisia oli karkeasti noin viisikymmentä ja näytteilleasettajina kunnostautuivat Relevant Digital, Dagmar uuden Radlyn kautta sekä Madtrix. Suomalainen osaaminen on niin korkealaatuista, että jatkossa soisi näytteilleasettajia olevan jatkossa enemmänkin… voisiko IAB Finland jotenkin jeesata?

Reissuterveiset kirjoitti IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää