Icon
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee! Uutiset & blogi

Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!

24.09.2015 | Interquest

Digitaalisuuden vahvistuessa ja mediakentän muuttuessa monimediallisuuden merkitys ja sen tärkeys kasvaa. Monimediallisuus tarjoaa brändeille erinomaisen mahdollisuuden viestiä ja olla vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa useammin ja eri hetkissä eri kanavien ja mainosmuotojen kautta.

Monimediallisuuden kautta brändit ja yritykset voivat syventää vuorovaikutusta ja viestinnän tasoa, jolloin myös kampanjan vaikutukset kuluttajien mielikuviin ja käyttäytymiseen ovat selvästi suurempia.

Digi on itsessään moniulotteinen mediaympäristö, mikä tarkoittaa, että myös digin sisällä on tärkeä miettiä kampanjan tavoitteet mainosmuodoittain – esimerkiksi mikä on display-mainonnan rooli verrattuna natiivimainonnan tai videon rooliin ja kuinka nämä tukevat toisiaan.

Esimerkin monimediakampanjassa display-mainonnan avulla herätetään huomiota ja ohjataan kuluttajia muun sisällön pariin, kun taas printtilehden mainoksen ja verkkopalvelun natiivimainonnan (advertoriaalin) rooli on toimia informoivana elementtinä. Näiden lisäksi videomainonnan ja/tai TV-mainonnan avulla tuodaan esille pidempi tarina ja tarjotaan samalla kampanjalle viihdyttävä elementti.

Esimerkki monimediallisesta kampanjasta, jossa on mukana display-mainos, prittilehti, verkkopalvelun natiivimainonta (advertoriaali) sekä video ja/tai TV-mainos.


Tehokkaimmat monimediakampanjat sisältävät viestejä ja mainoksia, jotka on suunniteltu media- ja mainosmuotokohtaisesti. Monimediakampanjoiden suunnittelussa on hyvä huomioida seuraavat asiat:

  1. Millaisessa hetkessä tavoitat kuluttajan eri medioissa? Onko heillä aikaa tutustua mainokseen paremmin? Mikä on kyseisen mainoksen tavoite? Entä onko kuluttajia tarkoitus ohjata jonnekin?
  2. Mainostajan pitää olla helposti tunnistettavissa kaikissa kampanjan elementeissä, jotta kuluttaja yhdistää viestin heti oikeaan brändiin.
  3. Kuluttajan pitää myös pystyä helposti yhdistämään eri medioissa olevat mainonnat ja viestit samaan kampanjaan, jotta kampanjan vaikuttavuus on mahdollisimman suuri.
  4. Kampanjan pitää myös tarjota lisäarvoa kuluttajille, jotka ovat altistuneet useammalle mainokselle. Tämä takaa kampanjalle mahdollisimman suuren vaikutuksen kuluttajan mielikuviin ja ostoaikomukseen.

Optimoinnin mahdollistamiseksi on myös tärkeää ymmärtää kampanjan eri osioiden vaikutusta, joiden avulla voimme mitata myös kampanjan kokonaistehoa ja -vaikutusta.

Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy

Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

29.03.2023

Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

28.03.2023

IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää