
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!
Digitaalisuuden vahvistuessa ja mediakentän muuttuessa monimediallisuuden merkitys ja sen tärkeys kasvaa. Monimediallisuus tarjoaa brändeille erinomaisen mahdollisuuden viestiä ja olla vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa useammin ja eri hetkissä eri kanavien ja mainosmuotojen kautta.
Monimediallisuuden kautta brändit ja yritykset voivat syventää vuorovaikutusta ja viestinnän tasoa, jolloin myös kampanjan vaikutukset kuluttajien mielikuviin ja käyttäytymiseen ovat selvästi suurempia.
Digi on itsessään moniulotteinen mediaympäristö, mikä tarkoittaa, että myös digin sisällä on tärkeä miettiä kampanjan tavoitteet mainosmuodoittain – esimerkiksi mikä on display-mainonnan rooli verrattuna natiivimainonnan tai videon rooliin ja kuinka nämä tukevat toisiaan.
Esimerkin monimediakampanjassa display-mainonnan avulla herätetään huomiota ja ohjataan kuluttajia muun sisällön pariin, kun taas printtilehden mainoksen ja verkkopalvelun natiivimainonnan (advertoriaalin) rooli on toimia informoivana elementtinä. Näiden lisäksi videomainonnan ja/tai TV-mainonnan avulla tuodaan esille pidempi tarina ja tarjotaan samalla kampanjalle viihdyttävä elementti.
Esimerkki monimediallisesta kampanjasta, jossa on mukana display-mainos, prittilehti, verkkopalvelun natiivimainonta (advertoriaali) sekä video ja/tai TV-mainos.
Tehokkaimmat monimediakampanjat sisältävät viestejä ja mainoksia, jotka on suunniteltu media- ja mainosmuotokohtaisesti. Monimediakampanjoiden suunnittelussa on hyvä huomioida seuraavat asiat:
- Millaisessa hetkessä tavoitat kuluttajan eri medioissa? Onko heillä aikaa tutustua mainokseen paremmin? Mikä on kyseisen mainoksen tavoite? Entä onko kuluttajia tarkoitus ohjata jonnekin?
- Mainostajan pitää olla helposti tunnistettavissa kaikissa kampanjan elementeissä, jotta kuluttaja yhdistää viestin heti oikeaan brändiin.
- Kuluttajan pitää myös pystyä helposti yhdistämään eri medioissa olevat mainonnat ja viestit samaan kampanjaan, jotta kampanjan vaikuttavuus on mahdollisimman suuri.
- Kampanjan pitää myös tarjota lisäarvoa kuluttajille, jotka ovat altistuneet useammalle mainokselle. Tämä takaa kampanjalle mahdollisimman suuren vaikutuksen kuluttajan mielikuviin ja ostoaikomukseen.
Optimoinnin mahdollistamiseksi on myös tärkeää ymmärtää kampanjan eri osioiden vaikutusta, joiden avulla voimme mitata myös kampanjan kokonaistehoa ja -vaikutusta.
Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy
Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää