Icon
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee! Uutiset & blogi

Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!

24.09.2015 | Interquest

Digitaalisuuden vahvistuessa ja mediakentän muuttuessa monimediallisuuden merkitys ja sen tärkeys kasvaa. Monimediallisuus tarjoaa brändeille erinomaisen mahdollisuuden viestiä ja olla vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa useammin ja eri hetkissä eri kanavien ja mainosmuotojen kautta.

Monimediallisuuden kautta brändit ja yritykset voivat syventää vuorovaikutusta ja viestinnän tasoa, jolloin myös kampanjan vaikutukset kuluttajien mielikuviin ja käyttäytymiseen ovat selvästi suurempia.

Digi on itsessään moniulotteinen mediaympäristö, mikä tarkoittaa, että myös digin sisällä on tärkeä miettiä kampanjan tavoitteet mainosmuodoittain – esimerkiksi mikä on display-mainonnan rooli verrattuna natiivimainonnan tai videon rooliin ja kuinka nämä tukevat toisiaan.

Esimerkin monimediakampanjassa display-mainonnan avulla herätetään huomiota ja ohjataan kuluttajia muun sisällön pariin, kun taas printtilehden mainoksen ja verkkopalvelun natiivimainonnan (advertoriaalin) rooli on toimia informoivana elementtinä. Näiden lisäksi videomainonnan ja/tai TV-mainonnan avulla tuodaan esille pidempi tarina ja tarjotaan samalla kampanjalle viihdyttävä elementti.

Esimerkki monimediallisesta kampanjasta, jossa on mukana display-mainos, prittilehti, verkkopalvelun natiivimainonta (advertoriaali) sekä video ja/tai TV-mainos.


Tehokkaimmat monimediakampanjat sisältävät viestejä ja mainoksia, jotka on suunniteltu media- ja mainosmuotokohtaisesti. Monimediakampanjoiden suunnittelussa on hyvä huomioida seuraavat asiat:

  1. Millaisessa hetkessä tavoitat kuluttajan eri medioissa? Onko heillä aikaa tutustua mainokseen paremmin? Mikä on kyseisen mainoksen tavoite? Entä onko kuluttajia tarkoitus ohjata jonnekin?
  2. Mainostajan pitää olla helposti tunnistettavissa kaikissa kampanjan elementeissä, jotta kuluttaja yhdistää viestin heti oikeaan brändiin.
  3. Kuluttajan pitää myös pystyä helposti yhdistämään eri medioissa olevat mainonnat ja viestit samaan kampanjaan, jotta kampanjan vaikuttavuus on mahdollisimman suuri.
  4. Kampanjan pitää myös tarjota lisäarvoa kuluttajille, jotka ovat altistuneet useammalle mainokselle. Tämä takaa kampanjalle mahdollisimman suuren vaikutuksen kuluttajan mielikuviin ja ostoaikomukseen.

Optimoinnin mahdollistamiseksi on myös tärkeää ymmärtää kampanjan eri osioiden vaikutusta, joiden avulla voimme mitata myös kampanjan kokonaistehoa ja -vaikutusta.

Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy

Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää