Icon
Onko verkkokauppaliiketoiminta jo menetetty kansainvälisille toimijoille? Uutiset & blogi

Onko verkkokauppaliiketoiminta jo menetetty kansainvälisille toimijoille?

31.05.2018 | A-Lehdet

Siltä välillä on vaikuttanut, kun koko kevään olemme saaneet lukea erityyppisiä kirjoituksia siitä, miten Amazon on tulossa Pohjoismaihin ja miten suomalaisena verkkokauppana meidän tulisi valmistautua tähän kansainvälisen jätin tuloon. Sitä samaa ovat kertoneet myös eri tutkimukset viime vuosilta, joissa suomalaiset kuluttajat kasvattavat jatkuvasti verkko-ostamista (viime vuonna 4,9 miljardia € Yle/Kaupanliitto), mutta rahat valuvat kansainvälisille toimijoille, kuten juuri Amazonille. Esimerkiksi PostNordin tutkimuksen mukaan 44 % suomalaisista kuluttajista ostaa kuukausittain kansainvälisistä verkkokaupoista, josta rahan mieluusti toki toivoisi jäävän suomalaisille yrittäjille.

Se tiedetään jo hyvin todennäköisenä faktana, että Amazon on tulossa Ruotsiin jo piakkoin sekä hyvin todennäköisesti myös Suomeen lähitulevaisuudessa. Uuteen maahan tullessaan Amazon on tyypillisesti muuttanut maiden verkko-ostamista muun muassa kiihdyttämällä hintakilpailua, nopeuttamalla toimitusaikaa, mutta myös lisäämällä verkko-ostamista ylipäätään. Fakta on myös se, että suomalaiset yritykset ovat jo vahvasti takaa-ajajina lähdössä tähän kisaan, ainakin jos suomalaisten digitaalista kehitystä kansainväliseen tai vaikka pohjoismaiseenkin tasoon verrataan. Vierailin viime viikolla IAB Europen Interact 2018 -seminaarissa Milanossa, jossa keskusteltiin kansainvälistä isoista toimijoista, jotka kilpailevat rajattomien resurssien vuoksi pitkälti epäreiluilta tuntuvilta eduilla suhteessa suomalaisiin ja eurooppalaisiinkaan yrityksiin. Siellä näytettiin, kuinka esimerkiksi yksittäiset tekoälyn kehityshankkeet saavat näillä kansainvälisillä jäteillä useiden miljardien budjetit, jota vastaan on todella vaikea kilpailla kansallisella tasolla.

Mihin kotimaisissa verkkokaupoissa tulisi jatkossa kiinnittää erityistä huomiota?

Ainakaan kilpailua ei voi voittaa, jos ei edes yritä. Nyt onkin korkea aika tarkastella omaa toimintaa kriittisesti ja miettiä millaisia asioita tehostamalla verkkokauppa saadaan parhaimpaan iskuun, sillä potentiaalista ostajakuntaa Suomesta löytyy. Kasvua ei tarvitse myöskään rajoittaa pelkästään rajojemme sisälle, sillä ostajakuntaa laadukkaille kotimaisille tuotteille löytyy varmasti myös ulkomailta. Yhtenä keskeisempinä asiana on selvittää, että tuotteistuksesta, hinnoittelusta, kohderyhmän ymmärtämisestä, käyttökokemuksesta ja logistiikasta muodostuva oman liiketoiminnan ydin on parhaassa mahdollisessa kunnossa.

Tämän jälkeen menestykseen voidaan merkittävästi vaikuttaa myös muilla kehityksen ja markkinoinnin toimenpiteillä. Markkinoinnin osalta on yhtä tärkeää, ja jatkossa vieläkin tärkeämpää, rakentaa myös kotimaisille verkkokauppabrändeille laajaa tunnettuutta kohderyhmässä sen sijaan, että tuijottaa vain, mistä saadaan se viimeinen ostoon ohjaava klikki.

Huomioi ainakin nämä:

Lopuksi, kun mietit teetkö oikeita markkinoinnin ja tehostamisen toimenpiteitä oikeaan aikaan oikealle kohderyhmälle, niin suosittelemme kiinnittämään huomiota seuraaviin tekijöihin:

  1. Brändin tunnettuus: miten hyvin kohderyhmäsi tuntee verkkokauppasi nimeltä? Mikä on autettu tai spontaani tunnettuus kohderyhmässä? Tiedätkö millä toimenpiteillä voit kehittää tunnettuuttanne?
  2. Taktinen mainonta: millaisia aktivointi kampanjoita teette? Miten saadaan parhaiten ohjattua taktisilla mainoksilla kohderyhmä verkkokauppaan?
  3. Konversio-optimointi: onko verkkokauppanne myynti maksimoitu optimoimalla sivustoa?
  4. SEM/SEO: onko hakukonemainonta kunnossa oikeilla sanoilla? Onko verkkokaupan sisältö rakennettu niin, että se nousee parhaiten hakukoneissa?
  5. CPA: oletteko hyödyntänyt parhaat mahdolliset keinot ohjata kohderyhmään kuuluvia eri sisältöjen parista, monia toteutuksia on tarjolla aktivointiin sidottuna.
  6. Display: jatkuva näkyvyys oikeassa kohderyhmässä oikean sisällön lähellä kehittää suotuisasti sekä tunnettuutta että aktivoi.

Jos tuntuu että verkkokauppasi toimintaa voisi vielä kehittää tai haluat vain vaihtaa ajatuksia aiheesta, niin tervetuloa keskustelemaan asiasta kanssamme A-lehtien aamiaisseminaariin 12.6. klo 8.30 alkaen, agenda ja ilmoittautuminen löytyvät täältä!

Kirjoittaja Päivi Vaipuro toimii myyntijohtajana A-lehtien yritysasiakkaiden mediamyynnissä. Hän on ollut toteuttamassa lukuisia ratkaisuja ideasta kauppaan yhdessä yritysasiakkaiden kanssa.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää