Icon
Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 % Uutiset & blogi

Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 %

06.02.2015

Tiedote
6.2.2015

Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 %
IAB Finlandin arvion mukaan noin 6–7 prosenttia kotimaan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Kasvua on odotettavissa lähivuosina tuntuvasti.


IAB Finland arvioi mediatoimistoille sekä ohjelmallisen ostamisen toimistoille tehdyn kyselyn perusteella Suomen ohjelmallisen ostamisen määrän olleen vuonna 2014 noin 6–7 % display-mainonnasta.

Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen määräksi arvioitiin 1,5 %, joten kasvua tapahtui vuodessa noin 350 %.

Ohjelmallinen ostaminen on järjestelmien kautta tapahtuvaa mediatilan ostamista. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Suomessa ollaan merkittävästä kasvusta huolimatta jäljessä monia muita markkinoita ohjelmalliseen ostamiseen siirtymisessä. IAB Europen arvion mukaan jopa 23,6 % Länsi-Euroopan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ruotsissa arvioidaan ohjelmallisen ostamisen määrän olleen viime vuonna 10 % ja sitä edeltävänä vuonna 4 %.

”On hienoa, että saimme ensimmäistä kertaa kysyttyä suomalaisten toimijoiden arvioita ohjelmallisen ostamisen määrästä. Tämä mainostilan ostamisen tapa kasvaa tuntuvasti, joten on tärkeää että saimme jo tässä vaiheessa hyvän arvion, johon verrata paitsi muiden maiden lukuja myös tulevien vuosien takuulla merkittävää kasvua täällä kotimaassa”, kertoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Suomen ensimmäiset ohjelmallisen ostamisen luvut julkistettiin 6.2. IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen seminaarissa. Loppuunmyydyssä tilaisuudessa julkaistiin myös Ohjelmallisen ostamisen opas, joka perehdyttää teemaan niin medioiden kuin mainostajien näkökulmasta. Ilmaisen digitaalisen oppaan voi ladata täältä.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi

BLOGI
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää