Icon
Nuoret digipalveluilla kirjallisuuden pariin Uutiset & blogi

Nuoret digipalveluilla kirjallisuuden pariin

10.11.2016 | Digital Media Finland

Helsingin kirjamessujen jälkimainingeissa jäin miettimään, miten nuoret saataisiin lukemaan enemmän. Kirjamessuilla näkyi paljon koululuokkia, todennäköisesti opettajien antamia tehtäviä tekemässä. Hyvä niin, koska Pisa-tutkimusten mukaan nuorten lukutaidon taso laskee koko ajan.

Hälyttävää on se, että tyttöjen ja poikien ero kasvaa. Heikoista lukijoista kolme neljäsosaa on poikia ja joka kahdeksas koulunsa päättävä poika ei omaa riittävän hyvää lukutaitoa jatko-opintoja varten.

Miten tämä trendi voitaisiin katkaista?

Nuoret ovat eteviä käyttämään digitaalisia välineitä ja palveluita. He katsovat sarjat ja elokuvat ja kuuntelevat musiikkia mobiilisti. Kännykkä näyttää kasvaneen kiinni käteen. Haasteena on tuoda kirjat kiinnostavasti tähän maailmaan.

Suomeen on rantautunut lukuaikapalveluja, jotka mainostavat äänikirjoja kuukausimaksulla. Tuttu malli siis nuorille. Jotta nämä palvelut olisivat tarpeeksi houkuttelevia, sisältöjen on oltava nuoria kiinnostavia, ehkä nopeatempoisia, juonivetoisia ja dialogimaisia. Tämä ei kuitenkaan riitä! Nuorten on löydettävä uudet palvelut ja saatava heidät käyttämään niitä yhtä luontevasti kuin muita omaksumiaan palveluita.

Bookbeat mainostaa televisiossa ja tarjoaa kahden viikon ilmaista lukuaikaa, mutta nuorille markkinoinnin pitää tapahtua myös muilla keinoin. Some ja erityisesti tubettajat ovat hyviä kanavia. Ilmiöt, jotka kasvavat kuten Harry Potter, voivat olla apuna, mutta näitä ilmiöitä pitäisi olla useita ja jatkuvasti. Musiikkimaailman tai urheilun idolien elämänkerrat ovat myös yksi houkutteleva genre. Tarinankerronnan muotojen pitäisi koukuttaa nuoria.

Yksi uudenlainen esimerkki on toisen lukuaikapalvelun Storytelin sarjamainen formaatti Storytel Originals, jossa julkaistaan uusia teoksia tunnin mittaisissa jaksoissa.

Äänikirjat ovat maailmalla kasvava ilmiö. Muun muassa Tanskassa käyttäjät ovat suurelta osalta uusia kirjallisuuden kuluttajia. Käyttäjien ikärakenne on suurelta osin perinteinen, mutta olisi mielenkiintoista tietää, näkyykö uusia trendejä.

Toivottavaa on, että nuoriso saadaan kiinnostumaan kirjallisuudesta kuuntelemisen kautta ja myös lukemaan kirjoja. Äänikirjapalveluihin pätee samat säännöt kuin muihinkin digitaalisiin sisältöpalveluihin: sisältöä on oltava laaja tarjonta, käytön on oltava helppoa ja hinnan kohdallaan. Nuorten ja aikuisten kohdalla nämä kriteerit voivat olla myös erilaiset.

Kirjoittaja Kristiina Markkula on Digital Median Finlandin konsultti, joka auttaa asiakkaita strategiatyössä, T&K hankkeissa ja liiketoiminnan kehittämisessä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää