Mitä tapahtuu digimarkkinoinnissa seuraavien vuosien aikana?
IAB UK:n Future Trends -työryhmä on tuottanut viimeisen vuoden aikana viisi mielenkiintoista julkaisua, joissa perehdytään vahvimmin digimarkkinoinnin suuntaa ohjaaviin trendeihin. Julkaisut ovat tietyn alan erityisasiantuntijoiden ja digimarkkinoinnin visionäärien luotauksia siitä, mitä allalla tulee tapahtumaan lähitulevaisuudessa.
- Future Trends Volume 1: The living room of 2015 (IAB UK 10.12.2012)
Asiantuntijat pohtivat, kuinka päätelaitteiden kehitys ja teknologian muuttuminen vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen sekä mainostajien markkinointistrategioihin ja tapaan kommunikoida asiakkaidensa kanssa. - Future Trends Volume 2: Businesses of the future (IAB UK 10.12.2012)
Mistä on tulevaisuuden digibisnes tehty? Asiantuntijat pohtivat esimerkkitapauksien kautta, mitä menestymiseen tarvitaan. - Future Trends Volume 3: When real time goes mainstream (IAB UK 12.3.2013)
Miten kohdentaminen verkossa tulee kehittymään? Entä miten digitaalisen median vahvuudeksi tunnustettua kohdentamista hyödynnetään perinteisemmissä medioissa? - Future Trends Volume 4: When mobile takes control (IAB UK 1.5.2013)
Miltä näyttää täysin mobiili tulevaisuus kuluttajan ja mainostajan silmin? - Future Trends Volume 5: The future of content (IAB UK 13.8.2013)
Työryhmän tuoreimmassa julkaisussa pohditaan sisältöön liittyviä tulevaisuuden trendejä. Mitä seuraa mm. siitä, kun brändeistä tulee medioita, ja minkälaisia haasteita personoidun sisällön tuottaminen tuo luoville toimistoille?
Artikkeli
Kvartaalitiedotteet
Uutiset
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää