Icon
Mitä kuuluu ohjelmallisen mainonnan maailmaan? Uutiset & blogi

Mitä kuuluu ohjelmallisen mainonnan maailmaan?

06.04.2023 | iab

Alma Mediaratkaisut toteutti jo toistamiseen Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen ohjelmallisen mainonnan ostajille mm. mediatoimistoissa. Kyselyn tavoitteena on selvittää ohjelmallisen mainonnan ja sen ostamisen lainalaisuuksia ja trendejä suomalaisessa ostajakentässä. Tuoreimpaan kyselyyn vastasi 84 ohjelmallisen mainonnan ammattilaista.


Näin Suomi bidaa -kyselyssä nousi esiin neljä keskeistä teemaa:

1. Evästekato ja sen vaikutukset näkyvät jo nyt
- Jopa 73 % vastaajista kertoo evästekadon vaikuttavan jo nyt ohjelmallisen mainonnan kampanjasuunnitteluun.

2. Ohjelmallinen ostotapa on vakiinnuttanut asemansa
- Monipuolinen kanava- ja formaattivalikoima mahdollistavat erilaisten kampanjatyyppien tekemisen. Ohjelmallinen mainonta taipuu - ja sitä käytetään - aina ison huomioarvon bränditekemisestä toimintaan ohjaaviin taktisiin kampanjoihin.

3. Kohdennustavat monipuolistuvat
- Evästekato vaikuttaa saatavilla olevan datan määrään, ja sitä kautta kohdentamisen keinot muuttuvat ja monipuolistuvat. Tarvitaan uusia tapoja kohdentaa evästekadon takia poistuvien tai tehoaan menettävien tilalle.

4. Mainonnan mittaamisen ja optimoinnin vaatimukset kasvavat
- Käyttöön tulee entistä monipuolisempia mainonnan mittareita ja esimerkiksi huomioarvon merkitys tulee kasvamaan. Optimoinnin tulee ottaa huomioon ja mahdollistaa entistä monipuolisempia ostostrategioita.


Haluatko kuulla lisää, miten Suomi bidaa ja kohdentaa?
Tutustu artikkeliin ja katso Alma Talk -tallenne

Vaatimus paremmasta huomioarvosta

Ohjelmallisen mainonnan kenttää on puhuttanut viime aikoina myös mainonnan huomioarvo. Miten sitä mitataan ja miten huomioarvo otetaan huomioon kampanjasuunnittelussa. Huomioarvolla kun on vaikutus brändin muistettavuuteen, kuluttajien valintoihin – ja lopulta myyntiin.

Alman ohjelmallisen mainonnan asiantuntijat paneutuivat miten vaatimus paremmasta mainonnan huomioarvosta haastaa ostajia tarkastelemaan kampanjasuunnitteluaan ja esimerkiksi mainonnan mittaamista.

Lue lisää Alman Just bidding -blogikirjoituksesta

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Uutiset Webinaaritallenteet
LIVESTRIIMI: Tulos tai ulos!

Lokakuun seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat esittelemään, miten digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan optimoida. Kuulet tuoreimmat näkökulmat ja ratkaisut markkinointisi tehostamiseen, asiakasyhteistyön vahvistamiseen sekä tuloksellisuuden maksimoimiseen. Tapahtumassa pureudutaan mm. kysymyksiin: Miten retail median tehokkuutta hyödynnetään markkinoinnissa? Kuinka mainoshukkaa vähennetään ja ROI parannetaan? Entä miten mitattavuus ja cross-media -mittaus optimoivat kampanjoiden vaikuttavuutta?

lue lisää

22.10.2024

LIVESTRIIMI: Tulos tai ulos!

Lokakuun seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat esittelemään, miten digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan optimoida. Kuulet tuoreimmat näkökulmat ja ratkaisut markkinointisi tehostamiseen, asiakasyhteistyön vahvistamiseen sekä tuloksellisuuden maksimoimiseen. Tapahtumassa pureudutaan mm. kysymyksiin: Miten retail median tehokkuutta hyödynnetään markkinoinnissa? Kuinka mainoshukkaa vähennetään ja ROI parannetaan? Entä miten mitattavuus ja cross-media -mittaus optimoivat kampanjoiden vaikuttavuutta?

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää