
Mitä hyötyä podcasteista on markkinoinnissa?
Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta kokemukseni mukaan moni markkinoija pohtii, mitä hyötyä podeista voisi olla kaupallisesti.
Podeilla on kaksi selvää hyötyä markkinoijalle. Ensimmäinen on se, että markkinoija pääsee kiinni yhä suurempaan joukkoon ihmisiä tilanteissa, johon aiemmin ei ollut pääsyä. Podeja kuunnellaan yleensä arjen tauko- ja odotustilanteissa, joissa meidän tärkein aistimme, näkö, ei ole markkinointimielessä käytössä – toisin sanoen kotitöitä tehdessä, urheillessa tai liikenteessä. Toki aiemminkin taustalla on osassa näitä tilanteita voinut soida radio tai televisio, mutta podcast laajentaa mahdollisuuksia aivan uudelle tasolle.
Toinen, mielestäni paljon tärkeämpi syy, liittyy siihen, miten podeja kulutetaan. Podcastin kuluttaja on näet podin löydettyään erittäin uskollinen. Kuulijoista 60-80 % kuuntelee puolen tunnin podin aivan loppuun asti ja sarjasta helpostikin puolet jaksoista. Toisin sanoen hän viettää markkinoijan brändin parissa puolitoista tuntia tai jopa enemmän. Kuuntelu tapahtuu lähes aina kuulokkeilla eli se on hyvin henkilökohtaista ja vaikuttavaa. Mikä muu viestintäväline tarjoaa saman mahdollisuuden syventää potentiaalista asiakassuhdetta tai luoda brändimielikuvaa?
Siitä, miksi podcast on tehokasta viestintää, olen kirjoittanut lisää blogissamme.
Juhani Pajunen
Kirjoittaja on yrityspodcasteihin erikoistuneen Suomen Podcastmedian Senior Advisor.
Kiinnostuitko aiheesta? IAB Finland järjestää 7.4.2020 Podcast 2020 -webinaarin. Lue lisää ja ilmoittaudu!
IABlogin Facebook kommentit

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää