
Mikä ihmeen Growth Hacking?
Growth Hacking eli kasvuhakkerointi on termi, jonka ympärillä on ollut viime vuosina paljon keskustelua. Osa tuntee termin jo entuudestaan ja hyödyntää sitä osana tuloksellista markkinointia, mutta osalle tämä termi hukkuu trendisanojen viidakkoon ja sen luoma potentiaali jää hyödyntämättä. Lyhyesti avattuna Growth Hackingin tarkoitus on tähdätä kohti kasvua.
Kuva: Inturact.com
Growth Hackingin keinovalikoimassa ovat usein tavanomaisesta poikkeavat keinot sekä kombinaatiot esimerkiksi ansaittua mediaa, maksettua mediaa, jatkuvaa testaamista sekä analytiikkaa. Niukkuudella johdetun markkinoinnin lopputulemana on asiakkaiden rakastama tuote, jonka luominen ei perustu pelkkään mutuun, vaan pitkäjänteisen datan, testaamisen ja kehittämisen hyödyntämiseen.
Huomioi nämä, ennenkuin aloitat Growth Hackingin:
Yhteiset tavoitteet
Tavoitteet eivät koske ainoastaan Growth Hackeria, vaan koko organisaatiota. Tavoitteiden tulisi olla liiketoiminnalle aidosti merkittäviä ja yhteydessä strategiaan. Growth Hackingin omistajuus on ensisijaista.
Organisaatiokulttuuri
Growth hacking edellyttää uudenlaista ajattelutapaa. Onnistuakseen Growth Hackingin on oltava osa yrityksen dna:ta ja organisaatiokulttuuria. Hitaat sisäiset prosessit, varmistelut ja hyväksymisten odottelut varmistavat sen, että kulttuuri ei ole valmis Growth Hackingille.
Datalla johdettu asiakasymmärrys
Datalla leikkiminen ei riitä, vaan se on nostettava kaiken keskiöön. Reaaliaikaista käyttäytymisdataa hyödyntämällä rakennetaan parempaa asiakasymmärrystä ja asiakaskokemuksia. Dataa, alustoja ja prosesseja on kyllä saatavilla ihan jokaiselle budjettiin katsomatta, mutta fokus tulisi olla kasvussa ja jatkuvassa asiakaskokemuksen mittaamisessa ja kehittämisessä sekä halussa palvella paremmin kuin kukaan muu.
Growth Hackerit ovat markkinoinnin staroja, joiden rooli liiketoiminnan kasvun ajureina on merkittävä. He ovat luovia, mutta analyyttisia ihmisiä, joiden tehtävänä on luoda uusia kannattavia prosesseja niukoilla resursseilla luovuutta unohtamatta. Yhteistä heille on kiinnostus teknologioita kohtaan, keskeisten markkinointitrendien ymmärrys, kyky hyödyntää dataa jouhevasti sekä kyky tuottaa luovia ratkaisuja niukoilla resursseilla. Yhteistä on myös omistajuus prosessista. He tulevat olemaan tulevaisuuden markkinoinnin kärkinimiä.
Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila
Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset:
Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää