Icon
Markkinoinnin tukena - Data ja IT Uutiset & blogi

Markkinoinnin tukena - Data ja IT

24.09.2019 | Jonathan Sistonen, Circles Consulting Oy

Markkinoinnin ja myynnin välisen yhteispelin sujuvuudesta puhutaan jatkuvasti, vaikka tärkeämpi yhteistyökumppani saattaa nykyään löytyä IT:n puolelta. Verkkosivujen päivitys, kampanjoiden toteutus, datalähteiden integrointi sekä datan hyödyntäminen markkinointiin vaativat IT:n ja markkinoinnin tiukkaa yhteistyötä.

Markkinoinnin onnistumisen ja tehokkuuden turvaamiseksi, yrityksen IT:n sekä markkinoinnin tulisi olla tietoisia toistensa suunnitelmista, tavoitteista, ja haasteista. Luonnollinen kohtaamispiste on jo olemassa, ja sen nimi on DevOps.

Mikä ihmeen DevOps?

DevOps muodostuu sanoista “Development” ja “Operations”. Nimensä mukaisesti se on kokoelma käytäntöjä ja työkaluja, jotka parantavat sovelluskehityksen ja ylläpidon yhteistyön sujuvuutta. Sen tavoitteena on nopeuttaa ja tehostaa uusien ideoiden kehitystä, testausta, ja lopulta tuotantoon vientiä. DevOps on nopeasti nostanut profiiliaan IT-alalla, ja kasvun ennustetaan jatkuvan.

Yhtälöstä ei kuitenkaan saisi unohtaa markkinointia. Reagointitarve nykymaailman viestinnässä voi olla hyvinkin nopea, varsinkin sosiaalisessa mediassa leviävä villitys saattaa avata markkinointimahdollisuuden, joka on auki vain muutamia päiviä tai tunteja. Mahdollisuuden hyödyntäminen saattaa kuitenkin jäädä vaillinaiseksi, jos IT ei näe siihen reagointia yhtä lailla prioriteettina, ja markkinoinnin lähettämiin tiketteihin vastataan aivan liian myöhään.

Samalla tavalla on oleellista, että markkinoinnilla on päivitetty ja täsmällinen data käytössä asiakaskontaktointiin, jotta oikeat viestit lähtevät oikealle henkilölle, oikeaan aikaan.

Kohti markkinoinnin tehokkuutta

Kulttuurierot markkinoinnin ja IT:n välillä voivat olla hyvinkin suuret. Molempien tavoitteena on toki yrityksen yhteinen hyöty, mutta erilaiset toimintatavat ja eriävä sanasto lyövät kapuloita yhteistyön rattaisiin ja voivat helposti syödä markkinoinnin tehokkuutta.

Kehittäjien tavoite on tuottaa mahdollisimman laadukkaita sovellusratkaisuja, uusia toiminnallisuuksia sekä tarkkaa dataa, kun markkinoinnin tehtävä on maksimoida tietoisuus näistä hienoista ratkaisuista sekä saada mahdollisimman tehokas ja suuri hyöty irti olemassa olevasta teknologiasta. Nämä eri reitit kulkevat kohti samaa maalia, mutta vaativat tiukan ja toimivan yhteistyön ja ketterät menetelmät, jotta kummatkin osapuolet ymmärtävät toistensa yksittäiset tavoitteet.

Tiedon pitää myös kulkea molempiin suuntiin. Markkinointi on usein käyttäjäpalautteen etulinjassa, ja ensimmäiset bugit tulevat nykyään esille sosiaalisessa mediassa tyytymättömien asiakkaiden kautta. Kynnys valittaa esimerkiksi Twitterissä on pienempi kuin asiakaspalveluun soittaminen, jolloin tieto usein löytää tiensä markkinointiin nopeammin. Tämä data ja sen välittäminen kehittäjille on äärimmäisen tärkeää. Samalla kehittäjät voivat antaa markkinoinnille paremmat eväät tilanteen selvittämiseen tiedottamalla korjaustoimista selkeästi.

Kommunikaatio ja data keskiössä

Teknologian ja datan tärkeys markkinoinnissa tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa. Kilpailuedun kasvattaminen ja turvaaminen vaatii sen, että hyvä kommunikointi ja oikea osaaminen kohtaavat kehityksen ja markkinoinnin kesken.

No, miten kommunikointia ja kehitystä voi helpoin keinoin aloittaa tehostamaan?

1. Markkinointi mukana kehityksen sprinteissä
2. Selvennetään markkinoinnin ja kehityksen tavoitteet molemminpuolisesti
3. Avataan käytössä olevat DevOps-työkalut markkinoinnille
4. Sovitaan yhteiset prosessit siitä, kuinka esim. A/B -testit viedään tuotantoon
5. Tarkastetaan kommunikaation onnistumiset ja epäonnistumiset säännöllisesti.

Lopuksi on tärkeä huomioida, että ulkoinen näkemys oman toiminnan tehokkuuteen on hyvä apuväline niin osaamisen kuin kehityksen kannalta riippumatta tuleeko tämä näkemys yrityksen toisesta osastosta tai ulkoiselta toimijalta.

Kirjoittaja Jonathan Sistonen on Circles Consulting Oy:n myyntijohtaja sekä IAB Finlandin MarTech-työryhmän jäsen. Circlesillä hän auttaa yrityksiä suorittamaan vaativat ohjelmistokehityksen haasteet sekä datan ja analytiikan hyödyntämisen, taitavien konsulttien avulla.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää