Icon
Tervetuloa YouTubeen aikuinen! Markkinaluvut

Tervetuloa YouTubeen aikuinen!

14.02.2017 | IABvieras

“Moi, mä oon Tapsa. Tapsa testaa -videoilla mä testaan tekniikkaa ja palveluita suomifokuksella”, näin aloittaa yksi aikuistubettaja omalla videollaan.

Aikuistubettaja on aikuinen, joka haluaa kohdentaa omia YouTube-videoitaan vanhemmalle väelle. Kuvaustyyli on kuitenkin sama kuin nuorilla. Kamera käteen tai kolmijalan päälle, iloinen fiilis ja rennosti jutustellen katsojalle. Ero isoihin nuorisoidoleihin on se, että aikuistubettajan tuottama sisältö on suunnattu aikuisille. Perhe- ja työelämä tai harrastukset voivat olla vahvasti mukana.

Itse aloitin videoiden tekemisen vuonna 2015 ja kokeilin eri aiheita. Videoita ei tullut julkaistua omasta mielestäni kovin useasti, koska en keksinyt mistä tehdä kiinnostavaa sisältöä. Halusin niitä kuitenkin tehdä ja samalla oppia enemmän YouTubesta, liittyyhän työnikin siihen.

Kyse ei ole vastakkainasettelusta nuorten kanssa, sillä alalle ei haluta eri lokeroita, vaan yhteistä hyvää ja kaikille sopivaa sisältöä.

Alle 18-vuotiaista 70 % katsoo YouTubea päivittäin, yli 30-vuotiaista 28 %. (lähde: Töttöröö & Annalectin tutkimus). Nuoret ovat kasvaneet videomaailmaan, mutta vanhemmat opettelevat vielä sen käyttöä. Aikuiset ovat kokeneet etteivät he löydä sopivaa sisältöä tai uskalla julkaista sitä itse. Tähän kompastuin aikoinaan itsekin, sillä rima on korkealla ja itsestä pitää antaa ulospäin asiallinen ja fiksu kuva - mitä tahansa ei voi julkaista. Julkisesti jaetulla videolla pitää olla oma itsensä, ei voi esittää muuta kuin mitä on. Videon julkaisuun tarvitaan rohkeutta ja nuorille tämä tuntuu olevan luontevampaa.

Kun julkaisin ensimmäisen oman YouTube-videoni, sen jälkeen toinen, kolmas ja neljäs video ei tuntunutkaan enää niin vaikealta.

Videoita kulutetaan koko ajan enemmän. Sosiaalisen median alustat ovat tuoneet kuluttajalle helpoksi julkaista videoita ja livelähetyksiä arkipäivän tilanteista. Liikkuva kuva on tätä päivää. YouTube-videoita voi julkaista päiväkirjamaisesti omasta elämästään, bisnesmielessä tai vaikka yrityksen omana työntekijälähettiläänä. YouTubesta löytyy sisältöä jokaiselle sukupuolesta ja iästä riippumatta. Täytyy myös muistaa, että YouTube on toiseksi suurin hakukone, josta kuluttajat hakevat tietoa tuotteista ja palveluista ennen ostopäätöstään. Tuotearvostelut, matkavinkit, kokkausvideot tai vaikka miten korjata auto - kaikki klikin päässä.

Painiskelen itse edelleen sen oman sisältöni kanssa. Matkavideoita on kiva tehdä, se on kuin moderni valokuva-albumi. En enää nostalgisesti katso matkalta otettuja valokuvia, vaan liikkuvaa kuvaa, jossa rantaa viiltävän tuulen tunnen vieläkin ihollani. Mutta mitä muuta omalle kanavalle pitäisi laittaa? Vlogeja? Kokkausta? Tämä on itselleni vielä mysteeri, mutta pyrin tekemään pääasiallisesti sitä, mikä itseä miellyttää ja mitä on oikeasti kiva tehdä.

Aikuistubettajat termillä halutaan saada tubettamista tunnetuksi vanhemmalle kohderyhmälle.

Aikuistubettajia on kaivattu alalle jo pitkään. Kun katsomme tilannetta Pohjoismaissa tai maailmanlaajuisesti huomaamme, että aikuiset tubettajat eivät ole muualla mikään ihmeellisyys. Ne ovat olleet tässä samassa tilanteessa kuin mekin. Sisällöt ovat monipuolistuneet, jolloin videoita on tarjolla kaikenlaisille kohderyhmille. Aikuistubettajan määritelmä ei perustu välttämättä ikään. Kyse on sisällöstä.

Aika menee niin nopeasti, että toisaalta nuoret tubettajat ovat pian aikuistubettajia. Tekijät ja katsojat vanhentuvat. On mielenkiintoista seurata, miten koko ala kehittyy ja sisällöt monipuolistuvat.

Tässä sinulle 3 vinkkiä, mikäli haluat itse aloittaa tubettamisen.

1.  Uskalla julkaista ensimmäinen video. Sen ei tarvitse olla täydellinen, koska kehityt ja opit koko ajan lisää. Hyväksy tosiasia, että vuoden päästä kenties katsot omaa videotasi häpeillen ja se on ihan ok.
2.   Ole osa yhteisöä. Tilaa muiden tubettajien kanavia ja vietä YouTuben parissa aikaa päivittäin - ota itsellesi joka ilta puoli tuntia omaa tubeaikaa.
3.   Säännöllinen videoiden julkaisu kasvattaa kanavaasi varmasti. Muista jakaa videota ja kertoa siitä eteenpäin.

Mikäli tubettamisen maailma on vielä vieras käsite, niin pääset alkuun lukemalla IAB Finlandin tubeoppaan, joka julkaistiin tammikuussa 2017 ja aiheesta pidettiin #tubesemma torstaina 9.2. Mikäli haluat löytää aikuistubettajia, niin pääset alkuun googlettamalla “aikuistubettaja” tai somessa #aikuistubettajat.

Tubeterveisin,
Aikuistubettaja Satu



Satu Apukka on toiminut Pohjoismaisessa YouTube-verkostossa myyntijohtajana sekä IAB Finlandin tubettajat -työryhmän puheenjohtajana. Hän tekee itsekin YouTube-videoita omalle Satua Pukkaa -kanavalleen. Hän haluaa sparrata ja kannustaa myös aikuisia videoiden tekemiseen, koska sille on kysyntää ja se on kaiken lisäksi kiva harrastus.

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!