
Tallenne: Sisällöstä kasvua - Uutta nostetta brändille sometrendien ja vaikuttajien avulla
IAB:n huhtikuun webinaarin aiheina oli vaikuttajamarkkinointi ja esiteltiin vaikuttajamarkkinoinnin uusimpia trendejä ja vinkkejä, joilla markkinoijana pääsee toteuttamaan niitä käytännössä. Samalla esiteltiin vaikuttajamarkkinoinnin lukuja vuodelta 2021 ja lanseerattiin uusi Branded Content - opas, joka neuvoo kädestä pitäen kuinka merkata kaupalliset yhteistyöt oikein eri sosiaalisen median kanavissa.
Vaikuttajamarkkinointi on kasvanut yhdeksi tärkeimmistä markkinoinnin osa-alueista. Sisällöstä kasvua - webinaarissa käsiteltiin vaikuttajamarkkinoinnin trendejä ja annetaan kullan arvoisia vinkkejä, miten markkinoijat pääsevät toteuttamaan niitä käytännössä. Miten milleniaalit ja Z-sukupolvi muodostavat yhdessä maailmanlaajuisen Snapchat-sukupolven? Tai miten omaa mediaa käytetään brändin ja liiketoiminnan kasvattamisessa? Tämän päivän vaikuttaminen on niin paljon muutakin, kuin hyvin suunniteltuja feedejä ja tuotekuvia. Webinaarissa pohdittiin myös vaikuttamisen merkitystä kulttuurissa, keskustelussa ja yhteisössä.
Lavalle nousivat puhumaan: Indieplace, Aller, Snapchat ja Httpool x Twitter
Ohjelma
9.00 Webinaarin avaus - Mira Vaurula / IAB Finland & Jaana Karjalainen / IAB Somemarkkinoinnin työryhmä & Meta
9.05 Branded Content -oppaan julkistus - Jaana Karjalainen / IAB Somemarkkinoinnin työryhmä & Meta, Jannina Niskala / IAB Finland & Ilya Kereselidze / I-Mediat
9.15 Vaikuttajamarkkinoinnin trendit ja vinkit, miten markkinoijana pääset toteuttamaan niitä käytännössä - Tiia Saukko & Vanessa Weckström / Indieplace
9.35 IAB Studio: Merkitse oikein, hyödynnä koko potentiaali! - hosted by Jaana Karjalainen / IAB Somemarkkinoinnin työryhmä & Meta. Vieraina Emilia Pikkuaho ja Vanessa Weckström
9.45 Tutkimus: Kuinka käyttää omaa mediaa brändin ja liiketoiminnan kasvattamisessa? - Niina Korhonen / Aller, Noora Repo / Dingle & Markus Grannenfelt / OMD
10.05 Impact and Influence: How Conversation, Community and Culture Drive Results - David Weiner / Httpool x Twitter
10.25 Identity, Communication, Commerce, Connection - Erik Johnson / Snapchat
10.45 Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 2021 - Pasi Raassina / IAB Finland, Inna-Pirjetta Lahti / PING Helsinki ja Jessica Rantala / Content Corner
11.00 Loppusanat & webinaari päättyy - Mira Vaurula / IAB Finland & Jaana Karjalainen / Meta
31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää