
Q3/2013: Mainostajat panostavat rohkeasti verkkomainontaan
Vuoden 2013 heinä‒syyskuussa verkkomainontaan investoitiin 49,4 miljoonaa euroa, jossa on 4,2 % kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattaessa. Verkon uusimmat mainonnanmuodot kuten mobiilimainonta sekä videomainonta antavat reippaan sysäyksen verkkomainonnan kokonaiskasvulle. Mediamainonnan kokonaispanostukset olivat 238,8 miljoonaan euroa, vuoden takaiseen verrattaessa laskua oli 6,1 %.
Mediakulutuksen muutos näkyy myös verkkomainonnan eri kategorioiden kehityksessä. Yleisöt kuluttavat nyt paljon videosisältöjä sekä helposti mukana kulkevien mobiililaitteiden sisältöjä. Mainostajat investoivat entistä rohkeammin verkkomainonnan uusiin mahdollisuuksiin.
Edelleen kolminumeroisin luvuin kasvava mobiilimainonta sisältää älypuhelimien sekä tablet-laitteiden mainonnan. Tiedonkeruu ei kuitenkaan vielä tavoita kaikkia mobiilimainonnan panostuksia. Mobiilipäätelaitteiden kasvanut käyttö näkyy myös hakumainonnassa. "Mobiilihakujen määrä kuluvan vuoden kolmannella kvartaalilla Suomessa oli usealla toimialalla jo n. 25 % kaikista hauista", kommentoi Google Finlandin Industry Analyst Johanna Wahlroos.
”Verkkomainonta kehittyy juuri nyt huimalla vauhdilla. Mielenkiinnolla odotan minkälaisia ratkaisuja markkinoille tulee, kun big data yhdistyy mobiili- ja videomainontaan", IAB Finlandin puheenjohtaja Jarkko Kyttänen kertoi.
IAB Finlandin markkinoinnin päättäjille suunnatun kyselyn mukaan verkkomainonnan eri kategorioille odotetaan lähitulevaisuudessakin pääosin positiivista kehitystä talouden vaikeasta tilanteesta huolimatta. Mobiilimainonnan (+78 %) sekä myös netti-tv:n ja online-videomainonnan (+22 %) investointien nähdään kasvavan voimakkaasti vuoden loppuun asti.
Lähteet:
TNS Ad Intelligence: display ja luokitellut, IAB Finland: hakusanamainonta, sähköiset hakemistot ja Facebook.
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.f.
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus Consulting, Estime, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Fiercer Media ja Mainostoimisto Weblandia. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.
31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää