
Pasin poiminnat Saksasta DMEXCO 2019 -tapahtumasta
Tiesitkö, että kaikki nämä keksittiin Saksassa: kirjapaino, oluenpano, aspiriini, nallekarkit ja lastentarha (lähde: momondo.fi). Saksa on hyvä maa.
Saksan Kölnissä pidetään myös DMEXCO-tapahtuma, joka on kerrassaan hurja vuosittainen digitaalisen markkinointialan messu & seminaari -kombinaatio. Ensimmäinen DMEXCO pidettiin 2009 ja siitä lähtien tapahtuma on paisunut kuin se kuuluisa pullataikina. Tämän vuoden kaksipäiväinen tapahtuma (11.-12.9.2019) keräsi +40 000 vierasta, +1 000 näytteilleasettajaa ja +500 puheenvuoroa. Totta kai myös IAB Finlandin piti olla paikalla!
DMEXCO:n kantavaksi teemaksi muodostui ”Trust & Transparency”, eli suomeksi sanottuna luottamus ja läpinäkyvyys. Hyvin lyhyellä matematiikalla teema on luontevaa jatkoa vuoden 2018 EU:n tietosuoja-asetukselle eli GDPR:lle, joka loi kaikille yrityksille uusia velvollisuuksia henkilötietojen käyttöön ja säilyttämiseen. Vallan siirtyessä yhä voimakkaammin kuluttajille, digimarkkinan toimijat joutuvat ratkomaan uudenlaisia haasteita, jotka voidaan perustellusti lukea teemojen ”luottamus” ja ”läpinäkyvyys” alle.
Itse haluaisin katsoa asiaa hieman toisella kulmalla. Vaikka maailma, jossa elämme, on monellakin tapaa oudompi, pelottavampi ja surullisempikin kuin ehkä koskaan, uskon että kaikkein voimakkaimmat muutosvoimat ovat suvaitsevaisuus, ympäristötietoisuus ja yhteisöllisyys kaikissa eri muodoissaan. Väittäisin myös, että kaikki tämä, jota yksittäisenä terminä ehkä parhaiten kuvaa sana vastuullisuus, on muuttanut myös ihmisten arvoja ja suhtautumista kuluttamiseen sekä brändeihin käänteentekevästi. Yksinkertaisesti, pelkkä hyvä ja laadukas tuote ei enää riitä, vaan mm. avoimuus, vastuullisuus ja ekologisuus ovat ydinteemoja brändin luomisessa. Vastuullisuus on läpinäkyvyyttä ja valveutuneet kuluttajat preferoivat vastuullisia brändejä.
Pasin poiminnat, DMEXCO 2019
1. ”Trust & Transparency”
2. Herranjumala näitä digimarkkinoinnin työkaluja on paljon
Samaa tarinaa on kertonut mm. chiefmartec.com jo vuosia, mutta DMEXCO:ssa tarjonnan paljous on käsin kosketeltavaa. Miten markkinoija, media tai vastaava osaa tehdä päätöksen eri toimijoiden välillä? Mikä partneri on absoluuttisen paras, etenkin kun potentiaalinen uusi alihankkija ei välttämättä tiedä juuri sen hetkisen uuden asiakkaan liiketoiminnan ydinhaasteita. Uskon että tässäkin päätösprosessissa korostuu luottamus.
3. Kuka näitä kaikkia työkaluja osaa käyttää? Oikeasti.
Analytiikkakouluttajana toimiva ystäväni kertoi, että heidän normaali asiakas ulosmittaa n. 30 % analytiikkatyökalun potentiaalista. Supertaitavien digimarkkinoijien kysyntä ylittänee pian jo analyytikkojen kysynnän.
4. Myynnin tekeminen & ROI
Ikuisuusaihe ja ehkä hieman ”bubbling under” tämän vuoden tapahumassa. DMP, CDP, CMP ym. lyhennepyörityksessä iso kuva ei saa hämärtyä liikaa, eli miten mittaamme markkinoinnin tuloksellisuuden. Koko ostofunellin mittaamisessa on yhä haasteita ja digitaalinen mediakenttä monipuolistuu jatkuvasti mm. digitaalisen ulkomainonnan ja audion kautta.
5. Hyvä Suomi!
DMEXCOssa oli paikalla myös kotimaista osaamista. Suomalaisia oli karkeasti noin viisikymmentä ja näytteilleasettajina kunnostautuivat Relevant Digital, Dagmar uuden Radlyn kautta sekä Madtrix. Suomalainen osaaminen on niin korkealaatuista, että jatkossa soisi näytteilleasettajia olevan jatkossa enemmänkin… voisiko IAB Finland jotenkin jeesata?
Reissuterveiset kirjoitti IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää