Icon
Ohjelmallinen ostaminen kasvaa Euroopassa Markkinaluvut

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa Euroopassa

07.08.2015

Tehokkuus houkuttaa eurooppalaisia mainosalan toimijoita panostamaan ohjelmalliseen ostamiseen. Osaavien tekijöiden puute ja datan omistajuus herättävät kuitenkin huolta.

Digitaalisen mainostilan myyminen ja ostaminen ohjelmallisesti on vahvassa kasvussa ympäri Eurooppaa, selviää IAB Europen Attitudes Towards Programmatic Advertising -raportista. Kyselytutkimukseen ohjelmallisen ostamisen nykytilasta ja tulevaisuudesta vastasi yli tuhat mainostajan, julkaisijan tai toimiston edustajaa 29 maasta.

Yli 90 % vastaajista on sitä mieltä, että panostukset ohjelmalliseen ostamiseen tulevat kasvamaan seuraavan vuoden aikana. Noin 40 % vastaajista uskoo kasvua tulevan yli kolmanneksen nykyiseen verrattuna.

Tehokkuus houkuttaa, huolena datan omistajuus

Ohjelmallisen ostamisen osuus digitaalisen mainostilan myynnistä vaihtelee maittain. Raportti jaottelee Euroopan maat edistyneisiin ja keskivaiheen markkinoihin sekä markkinoihin jotka ovat vasta aloittamassa mainostilan myyntiä ja ostoa ohjelmallisesti. Suomi on raportissa sijoitettu edistyneiden markkinoiden joukkoon muun muassa Ruotsin, Tanskan ja Ison-Britannian kanssa. Edistyneillä markkinoilla alati tärkeämmässä roolissa ovat video- ja mobiilimainonnan ostaminen ohjelmallisesti.

Tehokkuus koettiin kyselyssä ohjelmallisen ostamisen suurimmaksi hyödyksi, joskin tehostamisen varaa koettiin olevan edelleen maksimihyödyn tuottamiseksi. Haasteiksi ohjelmallisen ostamisen prosessissa koettiin datan käsittely ja omistajuus sekä osaavien tekijöiden puute.

Tuoreen raportin tulokset ovat samankaltaisia kuin IAB Finlandin tekemässä selvityksessä Suomen markkinoista, joka julkaistiin osana Ohjelmallisen ostamisen opasta. Suomalaistutkimuksessa 80 % vastaajista oli sitä mieltä, että ohjelmallisen ostamisen merkitys tulee kasvamaan huomattavasti. Suomen markkinoiden haasteeksi koettiin osaavien tekijöiden puute sekä mitattavuuden ongelmat.

IAB Europen Attitudes Towards Programmatic Advertising -raportti
IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen opas

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsenmaa.

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!