
Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015
Tiedote
26.1.2016
Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015
Digimainontaan panostettiin Suomessa 286,1 miljoonaa euroa vuonna 2015. Vahvimpia kasvajia olivat mobiili- ja Facebook-mainonta.
Digimainonta on viime vuoden aikana vakiinnuttanut asemansa Suomessa toiseksi suurimpana mediamainonnan osa-alueena heti sanomalehtimainonnan jälkeen. Vuonna 2015 digimainontaan panostettiin 286,1 miljoonaa euroa, 6,8 % edellisvuotta enemmän. Kaikista mainospanostuksista digi muodostaa jo lähes neljänneksen, 24,8 %.
Digimainonnan kaikki osa-alueet kasvoivat hakemistomainontaa lukuun ottamatta. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa (26,2 %), instream-videomainonnassa (15,9 %) ja mobiilimainonnassa (35,5 %).
Suomi jäljessä muuta Eurooppaa
Vaikka digimainonnan osuus mainospanostuksista on kasvanut, ollaan Suomessa edelleen jäljessä monia muita markkinoita. Koko Euroopan mainospanostuksista digimediat veivät vuonna 2014 hieman yli 30 %.
Ruotsissa mainonnan kokonaispanostusten ennustetaan kasvavan edelleen digitaalisen mainonnan ajamina. Ruotsissa digimainonnan markkinaosuus oli 26 % vuonna 2014, ja vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä digi haukkasi ennätykselliset 37 % mainospanostuksista.
”Mainospanostukset seuraavat ihmisten mediankulutusta pienellä viiveellä. Uskomme, että panostukset suuntautuvat entistä vahvemmin sähköisiin kanaviin. Mielenkiintoinen seikka viime vuoden panostuksissa meillä oli myös se, että ulkomainonnassa digin osuus oli jo viidennes”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
YouTube-mainonta vahvassa kasvussa
IAB Finland täydentää TNS Ad Intelligencen mainospanostuksia keräämällä tiedot hakumainonnan, sähköisten hakemistojen ja Facebook-mainonnan määrästä, jotka muodostavat merkittävän osan digimainonnan panostuksista.
IAB Finland on myös kerännyt vuodesta 2015 alkaen YouTuben mainospanostuksia maan mediatoimistoilta. Vuonna 2015 suomalaisten panostukset YouTube-mainontaan kasvoivat 144 % ja olivat kokonaisuudessaan 6,6 miljoonaa euroa. Tämä määrä ei ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostuksissa.
”Digimainonnan panostusten hajotessa yhä useampaan kanavaan on tärkeää saada ajantasaista tietoa mainoseurojen jakautumisesta”, Takala painottaa.
Lataa graafit täältä!
Digimainonta 2015 | M€ | Muutos-% |
Hakumainonta ja hakemistot | 98,6 | 5,6 % |
Display yhteensä | 153,6 | 8,9 % |
Display | 87,8 | 2,2 % |
Instream-video | 15,3 | 15,9 % |
Mobiili | 18,7 | 35,5 % |
31,8 | 26,2 % | |
Luokitellut | 33,9 | 1,5 % |
Digimainonta yhteensä | 286,1 | 6,8 % |
Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finlandin kvartaaliseuranta (hakumainonta, hakemistot, Facebook).
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, ZMG Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.
03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää28.01.2022
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää22.09.2021
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.
lue lisää