
Mainontaa kaikenkokoisilla screeneillä
Ostajan unelma on ostaa mainontaa yhdestä paikasta ja sitten se näkyy kaikissa kuluttajakohtaamisissa, mitä verkossa on. Puhumme nyt siis display-mainonnasta. Eli kun myyjä myy bannerin, niin se kattaa tietokoneet, tabletit ja puhelimet. Mainoksen linkki vie myös asiakkaan kampanjasivulle, jossa asiakas saa optimoidun lopputuloksen päätelaitteestaan huolimatta. Myyjänkin olisi varmaan kohtuullisen helppoa sanoa, että ”one size fits all”. Helppoa ja hauskaa! Yksi hinta ja kaikki kanavat! Hurraa!
Noh, mitä sitten tapahtuisi pellin alla? Otetaanpas ajatusleikki: Mediatoimisto haluaa tehdä kampanjan asiakkaalleen, jossa hyödynnetään vaikkapa viittä isoa mediaa. Toimisto haluaa, että yllä oleva skenaario toteutuu, eli banneri näkyy päätelaiteriippumattomasti kaikille kuluttajille. Bonuskorttina otetaan vielä se fakta, että bannerissa olisi jokin toiminnallisuus, eli ns. rich-mediaa! Toimisto siis lähtee nyt bookkaamaan mediat ja huomaa, että mobiili ja tablettimedia on huomattavasti edullisempaa kuin tietokoneessa oleva. Tätä saattaisi joku ihmetellä, koska ruudun koostahan mobiilimainos vie kuitenkin paljon suuremman osan ja on täten huomioarvoltaan isompi. Ei lannistuta siihen, vaan ostetaan silti.
Media-toimisto myös ymmärtää, että sama flash-banneri ei ihan kaikkialla voi toimia, eli he tai asiakas teetättävät bannerista flash-bannerin ja sille backupin. Noniin, nyt on tietokoneella nähtävä media jo kasassa.
Sitten mobiili: Teetätetään ensiksi tabletteihin soveltuva html5-banneri oikeassa muodossa, että se toimii myös 7” -laitteissa. Sama toiminnallisuus ei toimi Windows-tableteissa, niin tehdäänpäs myös sille oma.
Sitten puhelimet: Ensiksi Applen ja Androidin laitteisiin sopiva toiminnallinen banneri. Huomataan taas, että sama ei toimi Symbianissa ja Windowssissa ja tehdään niille vielä omat. Tämän jälkeen vielä ländäri tietokone-, tabletti-, Android- ja Applen -puhelimille ja vielä oma Symbianille ja Windowssille. Huh, olipas hommaa, mutta nyt on materiaalia. Nyt sitten matskut medialle. Medioista osalla on erilliset tietokone-, tabletti-, älypuhelin- ja feature-phone -sivustonsa. Nämä siis menee trafiikista kivasti läpi ja homma rokkaa!
Mutta sitten osalla medioista on responsiiviset sivustot, jossa sivu optimoidaan vain ruudun koon mukaan. Responsiivisissa sivuissa siis joudutaan sivun CSS-koodiin määrittämään eri banneritägi, jotta tietty materiaali voidaan laittaa tiettyyn sivuun oikeassa koossa. Mutta kokohan ei nyt sitten riitä, koska sama materiaali ei tule toimimaan Windows-luurissa ja Android-luurissa. Huh… Tehdään siis niin, että mennään pelkällä kuvalla, jos ruudunkoko on pienempi kuin tietokoneen ruutu. Pelkkä responsiivisuus ei tule saamaan toiminnallista mainosta toimimaan kaikissa päätelaitteissa, eikä edes kaikissa niissä yleisimmissä.
Helppo kuvio? AIVAN! Ongelma on nimenomaan se, että yhtenäistä strategiaa mainonnan lisäämisestä kaikkiin päätelaitteisiin ei ole ollut. On erikseen mobiilimainontaa ja verkkomainontaa, vaikka sisältö sivulla olisi sama. Jos haluttaisiin luoda yhtenäinen mainosstandardi, niin responsiiviset sivustot tulisi muuttaa ainakin osaltaan adaptiivisiksi, eli tunnistamaan eri päätelaitteet. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että juna meni jo. En usko, että ainakaan lyhyellä aikavälillä tätä muutosta tulee tapahtumaan.
Näin ollen mainonnan ostaminen tulee ainakin lyhyellä tähtäimellä olemaan erikseen verkko-ostamista ja mobiiliostamista. Ja valitettavasti responsiivisiin sivuihin on laitettava vähintään adaptiivinen mainostägi tunnistamaan päätelaitteita, että saadaan toiminnalliset mainokset kukkumaan. Hinnoittelukin on eriytetty, joka vielä sotii mobiilin huomioarvoa vastaan, eli mobiilibanneri on edullisempi. Olkoonkin, että se on pienempi pikselikooltaan, mutta se on huomattavasti vallitsevampi päätelaitteen ruudulla ja täten huomioarvo on ihan eri luokkaa. Toki mobiilissa mahdollisuudet mainonnan kohdentamiseen ja interaktioon ovat erilaiset (jopa suuremmat) kuin verkkopuolella, eli en tiedä onko syytäkään tehdä niistä yhtämittaisia medioita. Joka tapauksessa netti on netti ja kuluttaja päättää millä päätelaitteella sitä katselee. Median, digitoimiston ja mediatoimiston näkökulmasta näin nyt ei kyllä ole. Voisiko muutos lähteä siis myynnistä? Jos myynti ei erottele KAIKISSA kampanjoissa erikseen desktopia ja mobiilia, ja kontaktit olisivat yhtä arvokkaita kaikilla screeneillä, niin se olisi hieno alku. Kaikkiin kampanjoihin tämä ei voi päteä, mutta jos tehdään kuvamainontaa, niin tästä voisi lähteä liikkeelle. Antaa meidän tekniikan ihmisten hoitaa sitten tuo konepellin alla oleva asia ja myyjät ja asiakkaat voivat keskittyä oleelliseen, eli kontaktien haalimiseen!
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää