Icon
Mainontaa kaikenkokoisilla screeneillä Markkinaluvut

Mainontaa kaikenkokoisilla screeneillä

30.10.2013 | Atte Kniivilä

Ostajan unelma on ostaa mainontaa yhdestä paikasta ja sitten se näkyy kaikissa kuluttajakohtaamisissa, mitä verkossa on. Puhumme nyt siis display-mainonnasta. Eli kun myyjä myy bannerin, niin se kattaa tietokoneet, tabletit ja puhelimet. Mainoksen linkki vie myös asiakkaan kampanjasivulle, jossa asiakas saa optimoidun lopputuloksen päätelaitteestaan huolimatta. Myyjänkin olisi varmaan kohtuullisen helppoa sanoa, että ”one size fits all”. Helppoa ja hauskaa! Yksi hinta ja kaikki kanavat! Hurraa!

Noh, mitä sitten tapahtuisi pellin alla? Otetaanpas ajatusleikki: Mediatoimisto haluaa tehdä kampanjan asiakkaalleen, jossa hyödynnetään vaikkapa viittä isoa mediaa. Toimisto haluaa, että yllä oleva skenaario toteutuu, eli banneri näkyy päätelaiteriippumattomasti kaikille kuluttajille. Bonuskorttina otetaan vielä se fakta, että bannerissa olisi jokin toiminnallisuus, eli ns. rich-mediaa! Toimisto siis lähtee nyt bookkaamaan mediat ja huomaa, että mobiili ja tablettimedia on huomattavasti edullisempaa kuin tietokoneessa oleva. Tätä saattaisi joku ihmetellä, koska ruudun koostahan mobiilimainos vie kuitenkin paljon suuremman osan ja on täten huomioarvoltaan isompi. Ei lannistuta siihen, vaan ostetaan silti.

Media-toimisto myös ymmärtää, että sama flash-banneri ei ihan kaikkialla voi toimia, eli he tai asiakas teetättävät bannerista flash-bannerin ja sille backupin. Noniin, nyt on tietokoneella nähtävä media jo kasassa.
Sitten mobiili: Teetätetään ensiksi tabletteihin soveltuva html5-banneri oikeassa muodossa, että se toimii myös 7” -laitteissa. Sama toiminnallisuus ei toimi Windows-tableteissa, niin tehdäänpäs myös sille oma.
Sitten puhelimet: Ensiksi Applen ja Androidin laitteisiin sopiva toiminnallinen banneri. Huomataan taas, että sama ei toimi Symbianissa ja Windowssissa ja tehdään niille vielä omat. Tämän jälkeen vielä ländäri tietokone-, tabletti-, Android- ja Applen -puhelimille ja vielä oma Symbianille ja Windowssille. Huh, olipas hommaa, mutta nyt on materiaalia. Nyt sitten matskut medialle. Medioista osalla on erilliset tietokone-, tabletti-, älypuhelin- ja feature-phone -sivustonsa. Nämä siis menee trafiikista kivasti läpi ja homma rokkaa!
Mutta sitten osalla medioista on responsiiviset sivustot, jossa sivu optimoidaan vain ruudun koon mukaan. Responsiivisissa sivuissa siis joudutaan sivun CSS-koodiin määrittämään eri banneritägi, jotta tietty materiaali voidaan laittaa tiettyyn sivuun oikeassa koossa. Mutta kokohan ei nyt sitten riitä, koska sama materiaali ei tule toimimaan Windows-luurissa ja Android-luurissa. Huh… Tehdään siis niin, että mennään pelkällä kuvalla, jos ruudunkoko on pienempi kuin tietokoneen ruutu. Pelkkä responsiivisuus ei tule saamaan toiminnallista mainosta toimimaan kaikissa päätelaitteissa, eikä edes kaikissa niissä yleisimmissä.

Helppo kuvio? AIVAN! Ongelma on nimenomaan se, että yhtenäistä strategiaa mainonnan lisäämisestä kaikkiin päätelaitteisiin ei ole ollut. On erikseen mobiilimainontaa ja verkkomainontaa, vaikka sisältö sivulla olisi sama. Jos haluttaisiin luoda yhtenäinen mainosstandardi, niin responsiiviset sivustot tulisi muuttaa ainakin osaltaan adaptiivisiksi, eli tunnistamaan eri päätelaitteet. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että juna meni jo. En usko, että ainakaan lyhyellä aikavälillä tätä muutosta tulee tapahtumaan.

Näin ollen mainonnan ostaminen tulee ainakin lyhyellä tähtäimellä olemaan erikseen verkko-ostamista ja mobiiliostamista. Ja valitettavasti responsiivisiin sivuihin on laitettava vähintään adaptiivinen mainostägi tunnistamaan päätelaitteita, että saadaan toiminnalliset mainokset kukkumaan. Hinnoittelukin on eriytetty, joka vielä sotii mobiilin huomioarvoa vastaan, eli mobiilibanneri on edullisempi. Olkoonkin, että se on pienempi pikselikooltaan, mutta se on huomattavasti vallitsevampi päätelaitteen ruudulla ja täten huomioarvo on ihan eri luokkaa. Toki mobiilissa mahdollisuudet mainonnan kohdentamiseen ja interaktioon ovat erilaiset (jopa suuremmat) kuin verkkopuolella, eli en tiedä onko syytäkään tehdä niistä yhtämittaisia medioita. Joka tapauksessa netti on netti ja kuluttaja päättää millä päätelaitteella sitä katselee. Median, digitoimiston ja mediatoimiston näkökulmasta näin nyt ei kyllä ole. Voisiko muutos lähteä siis myynnistä? Jos myynti ei erottele KAIKISSA kampanjoissa erikseen desktopia ja mobiilia, ja kontaktit olisivat yhtä arvokkaita kaikilla screeneillä, niin se olisi hieno alku. Kaikkiin kampanjoihin tämä ei voi päteä, mutta jos tehdään kuvamainontaa, niin tästä voisi lähteä liikkeelle. Antaa meidän tekniikan ihmisten hoitaa sitten tuo konepellin alla oleva asia ja myyjät ja asiakkaat voivat keskittyä oleelliseen, eli kontaktien haalimiseen!

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!