Icon
Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa Markkinaluvut

Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa

10.10.2017

Ohjelmallinen ostaminen digitaalisen mainonnan ostotapana on yleistynyt myös Suomessa. IAB Finlandin tuoreen kyselyn mukaan jo 28 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ohjelmallisesti ostetun mainonnan määrä kasvoi 22 prosenttia edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna. Kyselyyn vastasivat mediatoimistot ja ohjelmalliseen erikoistuneet toimistot. Luvut ovat tammi-kesäkuulta 2017. Toimistot ennustavat ohjelmallisen osuuden display-mainonnasta nousevan jopa 43 prosenttiin vuoden viimeisellä puoliskolla.

 

Ohjelmallisen markkinat Euroopassa

IAB Europen IHS Markit tutkimustalolla teettämän tutkimuksen mukaan vuonna 2016 Euroopan display-mainonnasta jo 50,1 prosenttia ostettiin ohjelmallisesti. Kasvua edellisvuoteen oli 42,7 prosenttia. Lue lisää täältä.

Pohjoismaissa kehitys on ollut nopeinta Tanskassa. Ruotsalaisen IRM Median tutkimuksen mukaan Tanskassa 44 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Pohjoismaiden keskiarvo on 33 prosenttia. On kuitenkin huomioitavaa, että IRM Median laskutavan mukaan displayn määritelmässä on mukana myös Googlen Display Network -mainonta sekä Youtube -videomainonta. IAB Europen käyttämän määritelmän mukaan näiden lisänä on myös Facebook -mainonta. Suomen luvuissa display-mainonnan kokonaisuuteen lasketaan perinteinen display-, natiivi-, mobiili- ja in-stream videomainonta.

”Vertailun vuoksi, jos lasketaan Suomen luvut tammi-kesäkuulta 2017 pohjoismaisella IRM Median mallilla, saadaan ohjelmallisen osuudeksi 35 prosenttia ja IAB Europen mallilla osuus on 52 prosenttia. Kannattaa siis aina tarkistaa, mikä on kokonaisdisplayn määritelmä ”, toteaa Jukka Sundquist, Nordic Morning toimitusjohtaja ja IAB:n Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja.

Mistä ohjelmallisessa ostamisessa on kyse?

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut kaikenlaisen digitaalisen näkyvyyden (mm. display, mobiili, video) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen tehostaa digitaalisen mainonnan prosesseja poistaen siitä manuaalisia työvaiheita. Parhaimmillaan ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa reaaliaikaisesti ostetun datan hyödyntämisen tarkkaan kohdennettuun mainontaan. IAB Finland julkaisi keväällä päivityksen suositusta Ohjelmallisen ostamisen oppaasta.

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
Jukka Sundquist, IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, etunimi.sukunimi@nordicmorning.com

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!