Icon
Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa Markkinaluvut

Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa

06.08.2015 | Jari Lähdevuori

Heinäkuu meni ja taas on akut ladattu – nimittäin ammatilliset sellaiset Cannes-keissien voimin.

Viimeiset neljä vuotta olemme Kuriossa tehneet tutkimusta Cannes Lions -festivaalin palkituista kampanjoista tavoitteenamme löytää somemarkkinoinnin voittajareseptiä. Näinä vuosina olemme käyneet läpi pitkälti yli 2000 palkittua keissiä, joista suuri osa on keskittynyt muihin keinoihin ja kanaviin kuin sosiaaliseen mediaan.

Tänä vuonna inspiraatiohaaviin jäi esimerkiksi iso joukko astetta luovempaa ”perinteistä” digimainontaa, joista tässä viisi suosikkiani piristämään päivätöihin paluuta ja siivittämään syksyn suunnitelmat korkeampiin sfrääreihin.



Germanwings – Corridor Targeting

Henkilökohtainen data on vuosisatamme öljy, sanotaan. Tässä Germanwingsin Skypeen rakennetussa kampanjassa pumpataan mustaa kultaa voittajan elkein – eikä unohdeta jakaa vaurautta profiilidatan alkulähteille, käyttäjille.



Exito Group / Food Bank - Aid to Cart

Hyväntekeväisyyskampanjoinnissa on tärkeää pystyä konkretisoimaan tarjottava apu, koska kohteet tuntuvat kaukaisilta ja auttamisen muotoja riittää joka sormelle. Lisäksi on hyvä olla oikealla hetkellä liikkeellä – kun kukkaron nyörit ovat valmiiksi löysällä ja muut asiat eivät vie keskittymistä. Aid to Cart -kampanjassa kaikki nämä toteutuvat tyylikkäästi.



Canal+ - The Interactive Form

Verkkolomake, tuo konversion kulmakivi ja peruskallio, on saitista toiseen saman kaavan mukainen. Lomaketta toki edeltää jos jonkinmoista ideaa ja efektiä, mutta yleensä leijonanosa luovuudesta on käytetty siinä vaiheessa, kun käyttäjää pyydetään aloittamaan etunimen täyttämisellä. Canal+:n Ranskassa toteuttama kampanja kääntää tämän ajattelun päälaelleen ja pakkaa paukkunsa etunimi-kentästä eteenpäin.



3M - The Banner That Makes You Like Banners

Retargetointi harvemmin herättää kohteessaan samansuuntaisia tuntemuksia kuin markkinoijassa, joka vastaa kyseisestä sarjatulimaisesta banneriryöpytyksestä. 3M otti tätä ajatusta sarvista ja ravisteli siitä kampanjan, jolla saatiin 1 300 % paremmat aktivointiluvut keskimääräiseen interaktiiviseen banneriin verrattuna.



D&AD - The Ad Filter

Tyhmään kysymykseen on hyvä lopettaa: kuka sanoo, ettei ad-block-sovellus voisi olla toimiva mainosalusta?

Kurion ja Cannes Lionsin yhteistyössä tekemä tutkimus Cannes Lions 2015 -voittajista julkaistaan elokuun aikana.

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!