Icon
IAB selvitti: Suomessa mainosnäytöistä blokataan esto-ohjelmilla 8,1 % Markkinaluvut

IAB selvitti: Suomessa mainosnäytöistä blokataan esto-ohjelmilla 8,1 %

07.09.2017

IAB Finland selvitti suomalaisilta julkaisijoilta ad blocking- eli mainonnanesto-ohjelmien käytön laajuutta kesän 2017 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka suuri osa suomalaisista mainosnäytöistä päätyy mainonnanesto-ohjelmien estämäksi. Samalla selvitettiin mitä eri keinoja julkaisijat ovat käyttäneet mainonnaneston vähentämiseksi ja mitä ne aikovat tulevaisuudessa tehdä. Kyselyyn vastasi yhteensä 12 mediataloa, joiden sivustot edustavat merkittävää osaa suomalaisista verkkomedioista.

Kyselyyn vastanneista julkaisijoista 80 % kertoi mitanneensa mainonnanesto-ohjelmien käytön määrää omilla sivustoillaan satunnaisesti ja 75 % seuraavansa kehitystä jatkuvasti. Päätelaitteista tarkimmin seurattuja ovat perinteiset tietokoneet, joihin mainonnanesto-ohjelmien käyttö keskittyykin mobiililaitteita vahvemmin. Yli puolet vastaajista oli kuitenkin mitannut esto-ohjelmien käyttöä myös mobiililaitteilla.

IAB Finlandin selvitys osoitti, että kaikki päätelaitteet huomioituina keskimäärin 8,1 prosenttia mainosnäytöistä päätyy esto-ohjelmien blokkaamaksi. Mainosnäyttöjen esto oli suurinta perinteisillä tietokoneilla, 15,6 %. Vastaavasti mobiililaitteissa osuus oli 2,0 % ja tablettilaitteilla 1,7 %. Mainonnaneston määrä on pysynyt IAB:n vuonna 2016 tehdyn kyselyn tasolla.

IAB Finlandin selvityksen tulokset noudattelevat vahvasti kansainvälisten selvitysten tuloksia. Myös Suomessa aktiivisimpia mainonnanesto-ohjelmien käyttäjiä näyttää löytyvän nuorten miesten suosimilta sivustoilta.

Kotimaiset julkaisijat ovat olleet aktiivisia selvittämään eri mahdollisuuksia mainonnanesto-ohjelmien käytön vähentämiseksi. Käytännössä esimerkiksi esto-ohjelmia käyttävien pääsyn estämistä sisällön pariin ei ole kuitenkaan toteutettu yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta.

IAB kannustaa vahvasti julkaisijoita, mainostajia ja luovia toimistoja kiinnittämään huomiota mainonnan tekniseen ja luovaan laatuun sekä palvelussa esitettävän mainonnan määrään. Koko mainonnan arvoketjun tulisi huolehtia mainonnan laadusta käyttäjän näkökulmasta. 

IAB Finland on IAB Europen mukana kansainvälisessä Coalition for Better Ads -hankkeessa. Mainonnan laadun parantuessa myös tarve mainonnan estämiselle vähenee.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
IAB Finland Ad blocking työryhmän puolesta: Jan Träskelin, Head of Online Advertising Technology & Development, Sanoma etunimi.sukunimi@sanoma.fi
Petri Kokkonen, CEO, Relevant, etunimi.sukunimi@relevant.fi

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!