
Grand One - Mitä tapahtuu kulissien takana
Toimin tänä vuonna Grand One -markkinointikilpailun Sosiaalisen median sarjan tuomarina ja kerron tässä blogauksessa, mitä kulissien takana tapahtuu.
Grand One on aina ollut se kilpailu itselle, joka on viehättänyt, tuottanut jännitystä, iloisuutta, pettymyksiä, onnea ja kaikkia mahdollisia muita tunteita. Ensimmäistä kertaa osallistuimme The Big Oneen 2002, jolloin ilmoitimme nuoren IRC-Gallerian paras BtoC-kategoriaan.
Grand One tituleeraa itseään Suomen suurimmaksi digitaalisen markkinoinnin kilpailuksi, ja sitähän se on. Mikään muu digitaalisen markkinoinnin kilpailu ei ole yhtä tunnettu Suomessa. Grand One on ollut käynnissä aina vuodesta 2004, kun Rekaksois.comin The Big One ja M&M Grand Prix yhdistyivät.
Tänä vuonna kilpailukategorioita on 13 kappaletta sekä Vuoden yritys -kategoria. Näiden lisäksi mukana on spesiaalikategoria: MTV3:n vuoden parhaat pikselit ja Grand Prix. Yhteensä töitä kilpailuun on ilmoitettu 245 kappaletta. Tuomareita on jokaisessa sarjassa 4 kappaletta, joista osa oli mukana useammassa kategoriassa. Päätuomarin kanssa tuomareita tänä vuonna on yhteensä 45 kappaletta. Yhden työn voi ilmoittaa useampaan sarjaan, ja tämä myös näkyy muutaman työn laadussa. Todella kovia tuloksia keränneet työt on saatettu laittaa sosiaalisen median kategoriaan vain kokeilun vuoksi, vaikka selvästi kuuluvatkin johonkin toiseen kategoriaan. Tälläisissä tapauksissa pisteitä ei kovin paljoa heru.
Miten sitten itse tuomarointi toimii? Työt toimitetaan linkkeinä case-sivuille Grand One -organisaatiolle, joka koostaa näistä Excelin. Excelissä on sitten jokainen työ listattuna sekä pisteytys kategoriakohtaisesti. Esimerkiksi Paras sosiaalisen median hyödyntäminen -kategoriassa pisteitä annettiin seuraavin painotuksin: Luova idea (30%) Strategia (30%) Toteutus (20%) Tulokset (20%). Jokainen tuomari antaa näille painotuksin 0-5 pistettä. Nolla annetaan, mikäli joku oleellinen tieto puuttuu casesta. Näistä sitten esikarsiutuu parhaimmat työt yhteistapaamiseen. Mikäli tuomari on osallistunut tekemiseen, niin hänen tulee merkata “jäävi” selkeästi riville. Jääväyksestä ollaan hyvin tarkkoja, ja oikeinhan se on. Itse jääväsin itseni yhden työn kohdalta.
Tuomariston yhteistapaaminen järjestettiin upouudella Alma-talolla helmikuun lopussa. Paikalla olivat kaikki tuomarit sekä Grand Onen järjestävä osapuoli. Tapahtumassa oli ensin Rami Ahosen alkusanat, jonka jälkeen päätuomari Kati Sulin kohotti meidät tunnelmiin. Tänä vuonna teemana oli etenkin Suomalaisen työn tukeminen, joka on korostunut myös muissa tapahtumissa.
Sosiaalisen median sarjassa oli 37 kilpailutyötä. Monet näistä olivat hyvin sosiaalista mediaa hyödyntäviä, mutta hei ihan oikeasti, ei pelkkä tykkäys-nappi kampanjasivuilla vielä tee kampanjasta sosiaalisen median hyödyntävää! Tuomareina sarjassa olivat Kurion Elli Tuominen, McCann:n Jyrki Poutanen, Satumaan Matias Mero ja allekirjoittanut.
Tuomarit työnsä äärellä
Sosiaalisen median sarjassa saivat eniten pisteitä hyvällä sisällöllä varustetut kampanjat, jotka olivat oikeasti hyödyntäneet sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media koostuu pääasiassa ihmisistä, eli nimenomaan siitä, miten saadaan ihmiset toimimaan kampanjan eduksi. Jokainen meistä tuomareista oli jossain kampanjassa mukana, ja jääväsi itsensä poistumalla huoneesta arvostelun ajaksi. Tuomarointi sujui muuten hyvin, mutta äänet pätkivät johtuen laitteistosta pari kertaa. Rami kommentoi yleisesti mahdollisia uusia kehityssuuntia, että “olemme harkitsemassa tuomaroinnin uudistamista konkreettisen toteutuksen osalta ja selvittelemme millaisia olemassa olevia palveluita maailmalla on”.
Itse tuomarointi kesti noin 3 tuntia, jonka jälkeen puheenjohtajaksemme valittu Elli Tuominen kirjoitti yhteenvedon. Shortlistalle valitsimme:
- Nissan Rumble
- Prisman Facebook valloitus
- Ellos Hintahepulit - Kuinka kääntää traditionaalinen vaatteiden verkko-ostaminen koukuttavaksi ostohysteriaksi?
- Viidakon tähtöset
- Rumpunen
- DNA - Tee oma mainos
Tarkemman listan finalisteista näät osoitteessa: http://www.grandone.fi/finalistit
Grand Onen juhlagaala on tänään Circuksessa, jossa aion olla. Muistakaa myös tulla IAB:n Grand One Seminaariin 4.4. Astoria-saliin kuulemaan kohokohtia Suomen parhaista digimarkkinointicaseista vuodelta 2012! http://www.grandone.fi/seminaari
Nähdään gaalassa!
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää