
Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä
IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.
Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!
Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.
Postaussarjan aiemmat osat:
1: Suomen blogikenttä
2: Miten löytää oikeat bloggaajat?
Blogiyhteistyön tavat
Tapoja tehdä blogiyhteistyötä on lukemattomia. Joskus on mielekästä valita vain yksi yhteistyön muoto yhden bloggaajan kanssa, toisinaan taas yhdistellä erilaisia blogeja ja yhteistyön muotoja osaksi isompaa kampanjaa. Tärkeintä on löytää yhteistyön muoto, joka sopii brändille ja tuotteelle/palvelulle sekä istuu bloggaajan tyyliin. Alla esimerkkejä erilaisista tavoista tehdä blogiyhteistyötä*:
Blogikampanjointi
- sisältömarkkinointi ja natiivimainonta blogeissa
Tuotteet, palvelut
- tuotetestaukset ja arvostelut
- lukijoista koostettava testiryhmä
- unboxing
Kilpailut, arvonnat, tarjoukset
- arvonta blogissa
- kilpailu bloggaajille (avoin/rajatut bloggaajat)
- kilpailu lukijoille
- alennuskoodit
- kumppanuusmarkkinointi
Tapahtumat
- lehdistötilaisuudet, lanseeraukset
- bloggaajatilaisuudet
Tuote- tai palvelukehitys
- palaute valmiista tuotteesta
- osallistuminen tuotteen/palvelun kehittämiseen / luomiseen
- tuotteen/palvelun henkilöiminen bloggaajaan
Bloggaajan tunnettuuden hyödyntäminen blogin ulkopuolella
- mainoskampanjat
- haastattelut
- edustustilaisuudet, juontokeikat
- bloggaajien tuoma auktorisointi ja referenssit
Blogivierailut
- vierasbloggaaminen /vierasartikkelit
- mainostajan bloggaaminen blogiyhteisön sivuilla
Mainonta blogeissa
- display-mainonta yksittäisissä blogeissa
- display-mainonta blogiverkostoissa
- affiliate-mainokset /kumppanuusmarkkinointi
Sisällöntuotanto ja muut julkaisuoikeudet
- bloggaajien tuottama (ja jakama) sisältö sosiaalisessa mediassa
- bloggaajien tuotosten (esim. valokuvat tai reseptit) hyödyntäminen muualla, kuten mainoksissa tai mainostajan kotisivuilla
Sopimusbloggaaminen
- pitkäkestoinen yhteistyö
- eräänlaista sponsorointia: bloggaaja sitoutuu esimerkiksi käyttämään eksklusiivisesti mainostajan tuotteita (esim. leivontabloggaajan käyttää vain tietyn jauhovalmistajan tuotteita)
Sponsorointi
*Eri yhteistyön muotoja avataan tarkemmin valmiissa oppaassa.
Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!
23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää