Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä Markkinaluvut

Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä

10.11.2014 | Marko Siltala

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.

Postaussarjan aiemmat osat:
1: Suomen blogikenttä
2: Miten löytää oikeat bloggaajat?


Blogiyhteistyön tavat

Tapoja tehdä blogiyhteistyötä on lukemattomia. Joskus on mielekästä valita vain yksi yhteistyön muoto yhden bloggaajan kanssa, toisinaan taas yhdistellä erilaisia blogeja ja yhteistyön muotoja osaksi isompaa kampanjaa. Tärkeintä on löytää yhteistyön muoto, joka sopii brändille ja tuotteelle/palvelulle sekä istuu bloggaajan tyyliin. Alla esimerkkejä erilaisista tavoista tehdä blogiyhteistyötä*:

Blogikampanjointi
- sisältömarkkinointi ja natiivimainonta blogeissa

Tuotteet, palvelut
- tuotetestaukset ja arvostelut
- lukijoista koostettava testiryhmä
- unboxing

Kilpailut, arvonnat, tarjoukset
- arvonta blogissa
- kilpailu bloggaajille (avoin/rajatut bloggaajat)
- kilpailu lukijoille
- alennuskoodit
- kumppanuusmarkkinointi

Tapahtumat
- lehdistötilaisuudet, lanseeraukset
- bloggaajatilaisuudet

Tuote- tai palvelukehitys
- palaute valmiista tuotteesta
- osallistuminen tuotteen/palvelun kehittämiseen / luomiseen
- tuotteen/palvelun henkilöiminen bloggaajaan

Bloggaajan tunnettuuden hyödyntäminen blogin ulkopuolella
- mainoskampanjat
- haastattelut
- edustustilaisuudet, juontokeikat
- bloggaajien tuoma auktorisointi ja referenssit

Blogivierailut
- vierasbloggaaminen /vierasartikkelit
- mainostajan bloggaaminen blogiyhteisön sivuilla

Mainonta blogeissa
- display-mainonta yksittäisissä blogeissa
- display-mainonta blogiverkostoissa
- affiliate-mainokset /kumppanuusmarkkinointi

Sisällöntuotanto ja muut julkaisuoikeudet
- bloggaajien tuottama (ja jakama) sisältö sosiaalisessa mediassa
- bloggaajien tuotosten (esim. valokuvat tai reseptit) hyödyntäminen muualla, kuten mainoksissa tai mainostajan kotisivuilla

Sopimusbloggaaminen
- pitkäkestoinen yhteistyö
- eräänlaista sponsorointia: bloggaaja sitoutuu esimerkiksi käyttämään eksklusiivisesti mainostajan tuotteita (esim. leivontabloggaajan käyttää vain tietyn jauhovalmistajan tuotteita)

Sponsorointi

*Eri yhteistyön muotoja avataan tarkemmin valmiissa oppaassa.


Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!