Icon
Applikaatio vai mobiilioptimoitu sivusto? Markkinaluvut

Applikaatio vai mobiilioptimoitu sivusto?

22.01.2013 | Tuomas Avonius

Monen mainostajan ja median johtoryhmissä on 2013 agendalla polttavan kuuma aihe. Mobiilista on tulossa rytinällä koko kansan media. Suomessa älypuhelinpenetraatio ylittänee jo noin 30 %:in rajan viimeistään alkuvuonna 2013. Kysymysmerkkejä on ilmassa enemmän kuin vastauksia. Selvää on, että yritysten tulee olla mukana maailmassa, jonka kuluttajat ovat jo omaksuneet, mutta miten?

Helpottaakseni yritysten ajattelua sekä laventaakseni katsantoa, kokosin tietoa maailmalta. Tarkastelen mahdollisia kuluttajahyötyjä sekä esimerkkejä sekä applikaatioiden että mobiilioptimoitujen sivustojen osalta. Lähteinä käytän IAB UK:n mobiilimateriaaleja (2012) sekä Buner Mobilen ohjeistusta sekä Flurryn artikkelia (2012).

Applikaatiot

Muutama vuosi sitten mobiilien päätelaitteiden datansiirtomaksut olivat kalliita ja laitteiden ominaisuudet eivät tukeneet mobiiliverkkoselausta. Hitaus, kalleus sekä ennen kaikkea huono käytettävyys avasivat applikaatiolle oman markkinaraon. Vuonna 2012 Apple raportoi, että heidän kauppansa applikaatioita oli ladattu jo 25 miljardia kappaletta. Määrä on valtava ja viimeisimpien tietojen mukaan pelkästään USA:ssa on jokaisessa älypuhelimessa keskimäärin noin 64 applikaatiota. Voivatko nämä kaikki olla kuluttajilla aktiivisessa käytössä? Epäilen.

Kun lataan applikaation, tulee siitä hyvin nopeasti ”oma ja henkilökohtainen”. Kuluttaja pääsee yhdellä painalluksella helposti ja nopeasti brändin sivulle. Kyseessä on ikään kuin ”oikotie” verkon ohi. Luonnollisesti applikaatio on yrityksen niin halutessa myös maksukanava. Vuonna 2012, valtaosa kuluttajien mobiilissa käyttämästä ajasta tapahtui applikaatioissa. Flurryn mukaan tämä aika oli 90 minuuttia päivässä kun taas verkkosivustoilla vietettiin 75 minuuttia.

Lähestymistavat tarjoaman osalta ovat:

- palvelu (pääsy sosiaalisiin verkostoihin, pankkipalveluihin jne.)

- viihde (pelit, musiikki, videot jne.)

- tieto (uutiset, urheilu, sää, päivitykset, valuuttakurssit jne.)

Angry Birdsin menestys on luonut helposti markkinaa tutkimattomalle kuvan siitä, että pelkkä läsnäolo iStoressa tai Googlen Play Storessa avaa rahahanat. Kannattaa muistaa, että 95 % kaikista applikaatioiden käyttäjistä ei ole valmiita maksamaan käytöstä. Sama ilmiö, minkä olemme verkon osalta jo vuosia sitten havainneet näyttää iskostuneen kuluttajien mieliin. Mistään ei haluta maksaa. Ja jos maksetaan, sen on parempi olla todella kova juttu! Toisekseen sekä Apple että Android ottavat 30 %:in siivun ja Microsoft 20 %:in siivun myynnistä. Markkina on ahdas ja vain ainutkertaiset tuotteet/ilmiöt sisällön osalta saavat siivet alle.

Mobiili internet

Mobiilin internetin käyttö kasvaa sitä mukaa kuin päätelaitteiden myynti kehittyy ja langaton tiedonsiirtoteknologia saavuttaa sekä kustannustasoltaan että penetraatioltaan siedettävän tason. Vuosikasvu maailmanlaajuisesti on noin 150 %. Maailmanlaajuisesti mobiili internet käyttö ylittää ennusteiden mukaan PC:n internet käytön vuonna 2013. Olemme siis virran jakajassa aikajanalla.

Tänä päivänä älypuhelimien verkkoselausteknologiana on HTML5. Tämä tarjoaa selkeitä etuja sekä hyötyjä niin brändeille kuin kuluttajille. Brändien näkökulmasta mobiilioptimoitu sivusto tarjoaa paremman datan hyväksikäytön kuluttajan aikaisempaan mobiilikäyttöön verrattuna. Toisaalta kuluttajalla on pääsy sivustolle vaikka verkkoyhteys olisi hieman huonompi. Mobiilioptimoitu sivusto saadaan helposti käytettävyydeltään hyvälle tasolle ja sen laajuus voi useissa tapauksissa olla monipuolisempi kuin applikaatiossa.

Vinkkejä brändeille

Päätettiin mobiilin kehityksessä sitten miten vain, on syytä pitää mielessä mobiilin sisältöstrategia. Sisällön relevanttius käyttäjille sekä yksinkertainen käyttö ovat tärkeimmät tekijät mobiilin kehityksessä. Selkeästi päätetty ja kuvattu sisältö luovat parhaat edellytykset onnistuneeseen mobiilipalveluun. Seuraava tekijä on päätelaitteen koon ja käytettävyyden huomiointi. Kuluttajalla on harvoin liikkuvassa käytössään näppäimistöä ja suurimpienkin mobiililaitteiden näyttökoko on pääsääntöisesti alle 5 tuumaa. The simplier the better – sopii tähän varmasti hyvin. Yksinkertainen navigointi ja käytön helppous ovat avainsanat.

Kuinka minut löydetään verkosta mobiililla?

Kuluttajat kyllä löytävät sinut, mutta he haluavat löytää sinut nopeasti sekä helposti. Tässä kohtaa astuu kuvaan mainonta sekä promootiot. Mikäli tuote tai palvelu halutaan löytyvän mobiililla, on parasta myös mainostaa mobiilissa. Crossmediallinen ajattelu on varmasti ajoittain järkevää, mutta kun mobiilipalvelulle toivotaan kävijävirtaa, näen aavistuksen rahan tuhlaamisena investoida esimerkiksi perinteiseen tv-mainontaan, ellei mainoksella ole muita toivottuja suoria tavoitteita. Mobiiliparaati, sivuston yläreunaan sijoitettu suuri mainospinta, on saavuttanut merkittävän roolin mobiilikampanjoissa. Kävijämääriltään ja sivulatauksiltaan Suomen suurimmat sivustot ovat olleet jo riittävän suuria parisen vuotta.

Lopuksi

Mainostajilla ja kuluttajilla on edessä mielenkiintoisia aikoja. Seuraan odottavana uusien palveluiden sekä käyttötapojen kehitystä mobiilimarkkinassa. Mistä suunnasta tulee seuraava Angry Birds? Varmaa on, että jostain suunnasta sellainen menestystarina kuluttajien ulottuville putkahtaa….

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!