Mainosvuosi 2013: Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa
Lehdistötiedote 30.1.2014
Vapaa julkaistavaksi
HUOM! Alla olevaan taulukkoon korjattu virheet 11.2.2014. IAB Finland pahoittelee virhettä!
Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa
Digimainonta Suomessa kasvaa mutta laahaa edelleen Ruotsin, Tanskan ja Norjan jäljessä.
Verkkomediamainonta oli harvoja vuoden 2013 kasvajia Suomessa, selviää eilen julkaistusta, Mainonnan neuvottelukunnan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.
Panostukset verkkomediamainontaan kasvoivat viime vuonna 6,8 %. Verkkomainonta muodostaa nyt 19,7 % mainonnan kokonaispanostuksesta. Euromääräistä kasvua tapahtui lähes kaikilla verkon osa-alueilla.
Mobiilimainonta ja in-stream-mainonta olivat digitaalisen mainonnan suurimmat kasvajat. Mobiilimainonta muodostaa nyt 8,7 % kaikesta display-mainonnan rahapanostuksesta. Kasvua edellisvuoteen oli tapahtunut 368 %. In-stream-mainonnan osuus display-mainonnasta oli 9,1 %, kasvua panostuksissa oli tapahtunut 24 %.
Kun verkkomediamainonnan rahamääriä tarkastellaan mediatyypeittäin, nousevat suurimmiksi panostuksen kohteiksi hakumainonta (36 %), luokitellut verkkopalvelut (16 %), sanomalehtien verkkopalvelut (16 %) ja sosiaalinen media (10 %). Tarkat tiedot panostusten jakautumisesta löytyvät tiedotteen lopusta.
Suomi laahaa Ruotsin perässä
Vaikka verkkomainonta olikin synkän mainosvuoden harvoja valopilkkuja, on Suomen kehitys digimainonnassa vielä jäljessä moniin naapurimaihin verrattuna mainospanostuksilla mitattuna.
Esimerkiksi Ruotsissa panostukset verkkomainontaan olivat jo vuonna 2012 noin 24 prosenttia koko mediamainospanostuksesta, siinä missä Suomessa osuus jäi edelleen alle kahdenkymmenen. eMarketerin tilastoissa Suomi on asukaskohtaista digipanostusta mittavissa tilastoissa sijalla 11. Edelle kiilaavat niin Norja (3. sija), Tanska (5. sija) kuin Ruotsi (7. sija).
”Digitaalisen mainonnan osaaminen ja hallinta on ehdottomasti kilpailukykytekijä suomalaisille yrityksille. Digitaalinen markkinointi on oma osaamisen alueensa ja kannustan kaikkia panostamaan tämän vuoden aikana erityisesti omien markkinointi- ja myyntiorganisaatioidensa osaamiseen tämän osalta”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.
Lisätietoja:
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, jarkko.kyttanen (at) sanoma.fi
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi



Lähteet: Mediamainonnan määrän muutokset 2013, TNS Gallup, IAB Finland
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IVM, Aegis Group, Havas Media ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen ja Mainostajien Liiton kyselyjen pohjalta. Tässä IAB:n vuosiseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.
BLOGI
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää19.12.2025
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää18.12.2025
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle
IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
lue lisää17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää